Kustannusten nousu halvaannuttaa yhteiskuntaa

Oulun kauppakamarin logistiikka- ja liikennevaliokunnan puheenjohtaja Aila Orabi

Suomalaisten yritysten logistiikkakustannukset kasvavat kestämättömiksi. Vuosi sitten keväällä globaalin pandemian vuoksi yritysten tavaravirroissa oli huomattavia seisokkeja, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Tästä seurasi, että kysyntä käynnistyi syksyllä 2021 huomattavan nopeasti. Tämä aiheutti sen, että laivat seisoivat satamissa, hinnat kääntyivät jyrkkään nousuun ja osa tavaroista jäi joulumyyntiin saapumatta.

Tuotanto- ja toimitusaikojen venyminen, komponenttien ja raaka-aineiden saatavuuden ja kuljetusten ongelmat sekä laaja konttipula lisäsivät yritysten kustannusten nousua erityisesti Suomessa, joka on pitkien etäisyyksien maa ja sijaitsee kilpailijoihin verrattuna syrjässä. Helmikuussa 2022 alkoi Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, mikä merkitsi kustannuskriisin kärjistymistä entisestään.

Suomessa vain 10 % tavaraliikenteestä kulkee muutoin kuin kumipyörillä. Tätä taustaa vasten polttoaineen hinnan nousu on hyvää vauhtia halvaannuttamassa yhteiskuntaa yhdessä Ukrainan sodan ja sen aiheuttamien pakotteiden ja vastapakotteiden kanssa.

Tulevaisuudessa logistiikan kustannuksia tulevat lisäämään myös EU-tasolla tehtävät ratkaisut. Samaan aikaan, kun kuljetusyrittäjien pitäisi pystyä investoimaan puhtaampaan kalustoon liikenteen päästöjen vähentämiseksi, on tulossa lisäkustannuksia maantieliikenteen lisäksi merenkulkuun ja ilmailuun. Siksi nopeat ratkaisut ovat nyt elintärkeitä.

Ratkaisuja Suomen yritysten kilpailukyvylle voisivat olla toimenpiteet, joilla vaikutetaan suoraan kuljetusyritysten kannattavuuteen, kuten dieselin polttoaineveron alentaminen energiaverodirektiivin minimitasolle ja myöhemmin ammattidieselin käyttöönotto. Samoin yhdistelmäkuljetuksia tukevat ratkaisut, kuten panostukset kaksoisraiteen realisoitumiseksi, ovat ensiarvoisen tärkeitä pitemmän aikavälin hankkeita, joilla turvataan yhteiskunnan ja Pohjois-Suomen elinvoimaisuutta.

Nyt olisi myös hyvä hetki keventää suomalaisten ansiotuloverotusta, millä varmistettaisiin suomalaisten ostovoimaa ja työn kilpailukykyä sekä mahdollistettaisiin työvoiman liikkuvuus. Kotitalouksia auttaisi, jos palkasta jäisi enemmän käteen. Kotitalouden kulutuksen lisääntyminen tulee aina takaisin yhteiskunnalle veroina.

Aila Orabi, Oulun kauppakamarin logistiikka- ja liikennevaliokunnan puheenjohtaja

Kategoriat:Logistiikka ja liikenne, Mielipide, Valiokunta