Ulkomaankaupan asiakirjat

Vahvistamme yrityksille ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten EU:n yleisiä alkuperätodistuksia, ATA carnet-tulliasiakirjoja, kauppalaskujen vahvistuksia sekä muita erityistodistuksia kaupan osapuolten ja vientimaan viranomaisten vaatimuksiin.

Laivoja joissa merirahtikontteja

Kauppakamarit vahvistavat seuraavia vientiin tarvittavia asiakirjoja:

  • Alkuperätodistukset: asiakirja alkuperän todentamiseen
  • Asiakirjojen vahvistukset: kauppalaskut, pakkausluettelot, hintalistat 
  • ATA Carnet: passi tavaroillesi väliaikaiseen vientiin   
  • Erikoistodistukset: Kauppakamari voi myöntää pyynnöstä erikoistodistuksia esim. Olosuhdetodistuksia

HUOM! Vientiasiakirjamme hyväksyy ja neuvontapalveluna toimii Tampereen kauppakamari seuraavat 3 viikkoa eli 26.4. – 17.5.2024.

Alkuperätodistukset ja asiakirjavahvistukset haetaan normaalisti vientiasiakirjat.fi -palvelusta. Hakemuksien käsitteleväksi kauppakamariksi tulee Oulun kauppakamarin sijaan valita Tampereen kauppakamari.

Myös märkäleimallisten asiakirjojen hyväksyminen tapahtuu Tampereen kauppakamarissa. Huomaattehan varata aikaa postin kulkuun, jos asiakirjoilla on kiire!

ATA Carnet haetaan atacarnet.fi -palvelusta. Järjestelmä EI siirrä hakemusta automaattisesti Tampereen kauppakamarille, vaan tulee valita Tampere hoitavaksi kauppakamariksi. Tämän jälkeen hakemus täytetään järjestelmässä normaalisti.

Vientiasiakirjapalvelussa (www.vientiasiakirjat.fi) asiakirjojen myöntämisajat ovat nykyään ma-pe klo 10–11.30 ja 14–15.30. Puhelimitse ja sähköpostitse palvelu tapahtuu normaalin toimistoajan mukaan. Tampereen kauppakamarin aukioloajat: klo 9.00–12.00.

Yhteystiedot:
Kalevantie 2 D, 5.krs, 33100 Tampere
puh./tel (03) 230 0555
email: asiakirjat@tampereenkauppakamari.fi

Tiedustelut ulkomaankaupan asiakirjoihin liittyen:

Heidi Jolanki

Palvelu- ja it-koordinaattori

050 5629 933

Paula Männikkö

toimistopäällikkö

050 302 2041