Yrityksissä painetaan nyt kaasua ja jarrua – yhtä aikaa

Viestintävaliokunnan puheenjohtaja Heidi Kananen.

Koronavuosien jälkimainingit, maailmanpoliittinen tilanne, inflaatio ja meneillään oleva teknologinen murros haastavat yrityksiä. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut ja palveluita ostavat ovat entistä vaativampia.

Tästä seuraa investointitarpeen ja sopeuttamisen välinen ristipaine, jonka kanssa monet yritykset nyt painivat. On löydettävä tasapaino tehokkaan nykytekemisen ja tulevaisuuden kilpailukyvyn rakentamisen välille. Menestys ja kasvu edellyttävät strategian jatkuvaa sopeuttamista markkinatilanteeseen ja ihmisten käyttäytymiseen.

Tällä hetkellä monessa yrityksessä on toinen jalka jarrulla ja toisella painetaan kaasua. Mitä muuta tarvitaan nyt yrityksissä, jotka tavoittelevat kasvua ja menestystä?

Sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta

Kasvun tiellä vastaan tulee erilaisia haastavia tilanteita, jopa shokkeja, joista pitää selvitä voittajana. Inspiroiva esimerkki on Hotelli Iso-Syöte. Sen menestys ei ole tullut helpolla: vuoden 2018 tulipalon jälkeen yhtiö on rakentanut konkreettisesti sekä tilat että liiketoimintansa uudelle tasolle.

Olin Oulun Kauppakamarin viestintävaliokunnan Vetovoimaraadissa palkitsemassa Hotelli Iso-Syötettä vuosittain jaettavalla Vetovoimapalkinnolla. Valintaamme vaikuttivat yrityksen erikoinen menestystarina, onnistuminen kansainvälisessä markkinoinnissa ja kannustava vaikutus koko alueen investoinneille.

Hotelli Iso-Syötteen menestystarina on oiva esimerkki meille muille siitä, millaista kasvua sinnikkyydellä, periksiantamattomuudella ja yhteistyöllä voi saavuttaa.

Rohkeus näkyy kasvussa

Jo saavutettu menestys voi aiheuttaa myös mukavuuden tunnetta, joka estää kehittymästä ja kasvamasta. Vaatii rohkeutta tehdä asioita toisin kuin on totuttu.

Wetteri Oyj on hyvä esimerkki rohkeudesta kasvattaa liiketoimintaa uudelle tasolle. Yritys on vanhastaan tuttu, mutta pörssilistautumisen myötä se on kehittänyt viestintäänsä vahvasti. Vetovoimaraati palkitsi Wetterin Maineteko-kunniakirjalla.

Laadukkaassa markkinointiviestinnän kokonaisuudessaan Wetteri hyödyntää monipuolisesti markkinoinnin ja median eri muotoja, mistä hienona esimerkkinä on toimitusjohtajan heittäytyminen mainoskasvoksi. Rohkeus näkyy paitsi markkinoinnissa myös kasvussa.

Unelmoiden kohti tavoitteita

Yllättäen löydän myös henkilökohtaisesta elämästäni samantyyppisiä haasteita, joihin yritykset kasvussaan törmäävät. Tuskailen ruuhkavuosissani aika ajoin arjen kiireiden ja uusien inspiroivien tekemisten välillä. Kuten äitini sanoo, päivät voivat tuntua pitkiltä, mutta vuodet menevät nopeasti. Siksi on tärkeää tehdä valintoja ja pyrkiä tasapainoon – nauttia arjen pienistä hetkistä ja samaan aikaan unelmoida, asettaa tavoitteita ja kehittää itseään.

Myös yrityselämässä tarvitaan uskallusta unelmoida ja asettaa tavoitteita. Tarvitaan uskallusta valita kasvu. Muutos tapahtuu meissä jokaisessa. Valinta on meidän.

Kirjoittaja: Heidi Kananen, Oulun kauppakamarin Viestintävaliokunnan puheenjohtaja

Kategoriat:Kasvu, Valiokunta, Markkinointi, Elinkeinoelämä, Kilpailukyky