Pohjoista syvyyttä – aidosti, ylpeästi ja koko sydämellä

Tiina Koskela, Oulun Kauppakamarin viestintävaliokunnan puheenjohtaja

Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Hieno saavutus pohjoisen pääkaupungille, josta voimme olla kaikki ylpeitä. Kaukainen Pohjoisen kaupunki on Euroopan kulttuurikartalla – wau kuinka ainutlaatuista!  Samalla se tarjoaa mitä parhaimman mahdollisuuden koko pohjoisen alueelle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle yli rajojen.

Koko Pohjois-Pohjanmaa tarjoaa ainutlaatuista Pohjoista syvyyttä – täällä vieraileville ja täällä asuville. Kyllä muuten tarjoaa, jos epäilet.  Tämä on ainutlaatuinen alue, jossa tekemisen määrällä ja monimuotoisuudella ei ole rajoja. Tähän alueeseen nivoutuvat mutkattomasti arktiset kokemukset, liikuttava luonto, tunturit ja vaarat, meri, joet ja järvet, seikkailuihin houkuttelevat kaupungit, maaseudun rauha ja niin monipuoliset kulttuuri- ja liikuntatarjonnat. Meillä on annettavaa ja meillä on tarjottavaa – enemmän kuin ehkä uskommekaan.

Kun on liian lähellä ei tätä kaikkea aina näe, mutta meidän tulisi olla ylpeitä siitä, mitä pohjoinen tarjoaa ja viedä sitä sanomaa yhdessä eteenpäin. Lapissa osataan, niin miksei täällä meilläkin! Meissä täällä on sitä pohjoisen syvyyttä – sitä mielenmaisemaa on meissä jokaisessa ja sitä on ympärillämme. Jo pelkkä luonto ja ilmasto ympärillämme tarjoaa sitä. Meidän asenteissamme ja elämässämme on syvyyttä.

Alueemme tarjoaa mitä moninaisempia elämyksiä ja mahdollisuuksia kaikille meille – jokaisella kunnalla, kaupungilla on jotain annettavaa Pohjoisen eteen eikä se ole keneltäkään pois. Tehdään Pohjoinen laajemmin tunnetuksi ja ollaan siitä aidosti ylpeitä – joukolla meissä on voimaa. Visit Oulu on jo vienyt alueen sanaa menestyksekkäästi Pohjolan rengastienä – mitäpä jos tuota sanomaa vielä rikastetaan ja laajennetaan.

Olen vuosien varrella nähnyt monenlaista yhteistyökokeilua ja -yritystä alueella. Haastaisin siis kaikki kunnat ja kaupungit, yritykset ja yhteisöt viemään viestiä Pohjoisesta maailmalle aidosti ja YHDESSÄ toimien ja pitkäjänteisesti kulttuuripääkaupungin avulla ja voimalla.

Pohjoisessa on voimaa ja pohjoisessa on syvyyttä.

Let’s make Deep North together – aidosti, ylpeästi ja koko sydämellä.

Tiina Koskela
Account Director, Avidly Oyj