Omaehtoinen koronapassi vie kohti normaalia arkea

Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Tuovinen

Kesän lopulla alkanut koronaepidemian uusi kiihtyminen, ns. neljäs aalto on nostanut Suomessakin esiin koronapassin tarpeen. Koronapassilla tarkoitetaan käytäntöä, jossa rokotetut tai koronan sairastaneet voisivat osallistua tapahtumiin näytettyään todistuksen saaduista rokotuksista. Esimerkiksi Ranskassa on säädetty laki, jonka mukaan rokotuspassi on ehtona esimerkiksi matkustamiselle tai ravintolassa syömiselle.

– Euroopassa muun muassa Italiassa ravintoloihin pääsee vain, jos pystyy osoittamaan, että on saanut kaksi koronarokotetta tai sairastanut koronan. Perusajatus on siis käänteinen suomalaiseen viranomaisajatteluun, jossa taudin leviämistä pyritään hidastamaan rajoittamalla tapahtumiin osallistujien määrää tai ravintoloiden aukioloaikoja, sanoo Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen.

Tuovisen mukaan yksinkertainen omaehtoinen koronapassi voisi olla, että lähitilaisuuksiin ja tapahtumiin osallistuvat vain ne, joilla on kaksi koronarokotusta tai on sairastanut koronan. Kahden rokotteen suoja on näillä näkymin sen verran vahva, että tartunnan saaminen ei enää aiheuta vakavia oireita tai sairastumista.

– Tapahtuman järjestäjä kysyisi asiaa tulijalta ja jos mukaan tulee myös rokottamattomia, niin he ottavat oman riskin – ja sairastuttuaan koronaan ovat saaneet itselleen suojan ja ”koronapassin”. Kahden rokotteen suoja on näillä näkymin sen verran vahva, että tartunnan saaminen ei enää aiheuta vakavia oireita tai sairastumista, sanoo Tuovinen.

Tuovisen mukaan rokotekattavuuden nostaminen on ainoa oikea tapa saada koronaepidemia jonkinlaiseen hallintaan, mutta sekään ei takaa, etteikö korona eri muuntuvissa muodoissaan edelleen ole maailmanlaajuisesti riesanamme. Sairastumisriski on moninkertainen, mikäli rokotusta ei ole saanut lainkaan. Eniten koronainfektioon sairastuvat Suomessa nyt nuoret aikuiset, sillä koronaviruksen deltavariantti on iskenyt erityisesti 19–39-vuotiaisiin.

– Yhteiskuntaa ei voida enää sulkea ja rokotekattavuuden osalta mennään koko ajan parempaan suuntaan. Nyt pitää löytää tapoja, että osataan elää tämän sairauden kanssa. Ei voi olla niin, että ihmiset, jotka eivät halua suojata itseään koronalta, laittavat kiinni kaikki tapahtumat, teatterit ja elokuvateatterit. Ja me, jotka olemme ottaneet rokotteet emme saa elää elämäämme ja mennä ravintolaan sekä tapahtumiin sen takia, että jotkut ihmiset eivät halua suojata itseään koronalta, sanoo Jari P. Tuovinen.

Kauppakamareista Turun kauppakamari teki jäsenyrityksilleen kyselyn koronapassista. Sen mukaan jäsenyritysten selvä enemmistö 88,4 % haluaa koronapassin käyttöön. Kyselyssä 7 % vastanneista arvioi, ettei koronapassia tarvita ja 4,6 % ei ota asiaan kantaa. Jopa 68 % vastanneista arvioi, että koronapassista olisi hyötyä omalle liiketoiminnalle.  Yritykset toivovat, että koronapassin avulla rajoituksia voitaisiin viimein purkaa turvallisesti ja pysyvästi. Koronapassin rinnalla myös mm. pikatestaus sai yrityksiltä kannatusta.

Vuonna 1918 perustetun Oulun kauppakamarin missiona on edistää elinkeinoelämän yhteisiä toimintaedellytyksiä sekä tarjota koulutus- ja kehittämispalveluita. Oulun kauppakamarin visiona on olla keskeisin vaikuttaja ja halutuin yhteistyökumppani Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa elinkeinopolitiikassa. Toiminnan tuloksena yritysten toimintaympäristö kehittyy jatkuvasti kilpailukykyisemmäksi.

Lisätietoja:

Mari Viirelä