Olisiko jo aika palata normaaliin? – ”Sairaana jäädään kotiin ja terveenä tehdään töitä”

– Olisiko jo aika palata normaaliin ja poistaa tarpeettomat rajoitukset? Ainakin THL:n arvioiden mukaiset matalariskiset ravintolat ja tapahtumat tulisi avata mahdollisimman pikaisesti, esittää toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen kauppakamarien tuoreimman koronakyselyn pohjalta.

Kauppakamarien koronakyselyyn vastasi valtakunnallisesti 2800 yritystä ja Oulun kauppakamarin alueelta kyselyyn vastasi lähes 160 jäsentä, joista lähes kaikki olivat työllistäviä yrityksiä. Tällä kertaa yrityksiltä kysyttiin taloudellisen tilanteen lisäksi pandemian vaikutuksista sairauspoissaoloihin ja rokotepassin roolista.

– Yli kolme neljästä yrityksestä pitää laajennettua rokotepassia toimivana ja tarpeellisena keinona avata yhteiskuntaa. Yleisenä huomiona monet vastaajat korostavat, että koronarajoituksia tulee poistaa aloittaen matalariskisistä tapahtumista ja palveluista. Koronan haittavaikutukset iskevät pahiten edelleen ravintolatoimintoihin, sanoo Tuovinen.

Julkisuudessa esillä olleiden sairauspoissaolojen vaikutukset yrityksen toimintaan arvioi merkittäviksi vain 16 prosenttia vastaajista. Lähes 30 prosenttia totesi, etteivät poissaolot ole vaikuttaneet toimintaan lainkaan. Huolta aiheuttaa mahdollinen henkilökunnan laaja yhtäaikainen poissaolo, mikä voisi vaarantaa yrityksen toiminnan.

– Omikron tarttuu rokotetuillekin, mutta tauti on heille THL:n ammattilaisten mukaan lievä. Rokotuksilla ja maskeilla saadaan riittävä suoja. Perusviestinä yrityksiltä on, että avataan Suomi ja otetaan ajattelumalliksi: ”sairaana jäädään kotiin ja terveenä tehdään töitä”, pohtii Tuovinen.

Yritysten liiketoimintaa liittyvien kysymysten mukaan lähitulevaisuuden näkymät ovat hiukan heikentyneet, mutta lähes 60 prosenttia vastaajista arvioi lähikuukausien aikana liikevaihdon pysyvän ennallaan tai jopa kasvavan. 85 prosenttia yrityksistä kertoo henkilöstön määrän pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana. Koronaepidemian vaikutuksen konkurssiriskiin arvioi nousseen alle 20 prosenttia vastaajista.

Kauppakamarien kysely tehtiin 24.1.2022. Kyselyyn vastasi 1994 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9., 2.10., 1.12.2020, 2.2., 17.3., 27.4.2021,  16.6.2021 ja 14.9.2021

Lisätietoja:
Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen, puh. 044-3134505