Kesän lumous odottaa ostajaa

Mari Viirelä

Joulu lähestyy kovaa vauhtia, ja pohjoisen kohteiden suorat lennot Eurooppaan ovat juuri käynnistyneet tai ovat käynnistymässä. Lumi, joulupukki, revontulet, pimeys ja kylmyys ovat vetovoimatekijöitä, joita ikänsä pohjoisessa asunut suomalainen ei aina osaa arvostaa samalla tavalla kuin tänne lomalle tulevat matkailijat.

Visit Finlandin MatkailijaMittari kertoo mielenkiintoista dataa kansainvälisistä matkailijoista. Kerätyn datan perusteella näyttää siltä, että ulkomaalaiset matkailijat viettävät Kainuussa enemmän aikaa kuin Lappiin tai Pohjois-Pohjanmaalle suuntaavat matkailijat. Vastaavasti Lapin matkailijat ovat höveliäimpiä rahan käytössä, ja Kainuussa matkailijan kukkaro kevenee vähiten, kun verrataan pohjoisen maakuntiin suuntaavia matkailijoita.

Yhteistä pohjoiseen saapuville matkailijoille on se, että valtaosa saapuu Suomeen omatoimimatkailijana lentäen. Pakettimatkailijoita on eniten Lapissa (24 % kansainvälisistä matkailijoista), mutta Kainuussa vain 4 %.

Kun verrataan todennäköisyyttä palata takaisin, niin Kainuun kesä on hurmannut ulkomaalaiset vierailijat. Asteikolla 1-5 todennäköisyys palata takaisin on 4,2. Edes Lapin talvinen lumo ei vakuuta talvimatkailijoita samalla tavalla – siellä todennäköisyys palata takaisin talvella on 3,9. Kesän osalta todennäköisyys palata takaisin laskee sitä mukaa, mitä pohjoisemmaksi mennään.

Kuten tilastotiedoista voidaan päätellä, on meillä vielä tehtävää, jotta kansainväliset matkailijat ymmärtävät Suomen kesän hienouden. Kainuun vetovoima osoittaa, että potentiaalia on, kunhan vain osaamme myydä ja saada viestimme läpi pohjoisen valkeista öistä ja luontoelämyksistä. Matkailu on maailmanlaajuisesti kasvava ala, jonka kasvuvauhdin arvioidaan globaalisti olevan 3,7 % bkt:stä, kun maailmantalouden kasvuvauhdin arvioidaan olevan keskimäärin 2,4 % vuoteen 2034 asti.

Matkailun sesonkiluontoisuudesta eroon pääseminen edellyttää yhteisiä ponnisteluja, jotta meillä on palvelut kunnossa ja saatavilla kesämatkailijoille – unohtamatta saavutettavuutta. Kun suurin osa kansainvälisistä matkailijoista saapuu lentäen, pitää lentoyhteydet ja matkaketjut olla kunnossa ympäri vuoden. Suomen kesä on ainutlaatuinen – valoisa, vihreä ja rauhoittava. Keski-Euroopan kuumin lomasesonki menee sopivasti vähän limittäin Suomen vakiintuneen kesälomakauden kanssa, joten ulkomaalaiset matkailijat jatkaisivat kesäsesonkia ja voisivat tuoda lisää euroja matkailu- ja palvelusektorin toimijoille.

Mari Viirelä, Oulun kauppakamarin palvelusektorin johtaja

Kategoriat:Matkailu, Elinkeinoelämä, Saavutettavuus, Vetovoima