VT22 Oulu – Kajaani liikennemäärät jyrkässä kasvussa ja kasvu vain jatkuu

Kuvituskuva


Pohjois-Suomella on merkittävä rooli Suomen turvallisuudessa, vihreässä siirtymässä, huoltovarmuudessa ja elinkeinoelämän investointimahdollisuuksissa. Alueella on mittava määrä investointipotentiaalia sekä uusiutuvan energian tuotantoa ja sen laajentumismahdollisuuksia.

Valtatie 22:n alueelle on suunniteltu mm. Googlen Muhoksen ja Kajaanin datakeskukset, VetyAlfan vihreän vedyn jalostamohankkeet Vaalaan ja Utajärvelle sekä SSE Suomen Säätöenergian biometanolitehdas Paltamoon. Pohjois-Suomessa on myös valmistumassa vuoden 2025–2026 aikana merkittäviä metsäteollisuuden investointeja, kuten MetsäGroupin Kemin sellutehdas ja StoraEnson Oulun kartonkikone 2, jotka käyttävät VT 22:ta raaka-ainekuljetuksiinsa. Suomen turvallisuuden näkökulmasta ainoa maayhteys Eurooppaan on Pohjois-Suomen kautta, ja yli puolet Suomen ja Venäjän välisestä pitkästä itärajasta sijaitsee alueella. Turvallisin raja on saavutettava ja asuttu rajaseutu.  

Oulu-Kajaani liikennemääräennuste vuonna 2035 on verrattavissa jo pääväylien runkoverkkoon kuuluvien maanteiden ennusteisiin. Yhteysvälin merkitys työssäkäynnin ja arjen liikkumiselle, elinkeinoelämän kuljetuksille sekä huoltovarmuudelle on tärkeä. Oulu-Kainuu Tervan tie ry teki loppuvuodesta 2024 selvityksen teollisuuden keskeisten toimijoiden logistiikasta ja miten kriittinen VT 22 on teollisuuden toimijoille. Pelkästään selvityksessä mukana olleiden toimijoiden logistiikkavirrat tulevat nostamaan vuoteen 2030 mennessä rekkaliikenteen määrän valtatiellä noin 200 rekkaan vuorokaudessa, mikä on yli kolminkertainen määrä nykytilanteeseen verrattuna näiden 12 yrityksen osalta.

Selvityksessä kävi ilmi, että erityisesti metsäteollisuudelle valtatie on kriittinen materiaalin saannossa. Alueella sijaitsevat sekä Nuojuan että Paltamon raakapuuterminaalit, joita hyödynnetään puutavaran yhdistelmäkuljetuksissa. Tehdasinvestointien myötä valtatien kriittisyys vain korostuu. Vihreän siirtymän investoinnit tulevat lisäämään VT 22:lla vaarallisten aineiden kuljetuksia, joita kulkee tälläkin hetkellä teollisuuden tarpeisiin.

Alueen investoinnit tulevat jo rakentamisaikana lisäämään raskasta liikennettä VT 22:lla. Esimerkiksi Googlen datakeskuksien ja alueen vetylaitosten rakentaminen ovat vaiheittain toteutettavia pitkäaikaisia projekteja. Hankkeet tuovat alueelle rakentamisvaiheessa – mutta myös sen jälkeen, satoja uusia työpaikkoja, mikä lisää henkilöliikennettä VT 22:lla merkittävästi.

Pohjois-Suomesta puuttuu poikittainen pitkämatkaisen liikenteen runkoverkkoon kuuluva tieyhteys maakuntakeskusten Oulu ja Kajaani väliltä. Maakuntakeskuksia yhdistävänä Pohjois-Suomen tärkeimpänä poikittaisena yhteysvälinä ja valtakunnallisesti merkittävänä liikenneyhteytenä valtatie 22 Oulu-Kajaani tulee sisällyttää maanteiden runkoverkkoon, ja samalla toteuttaa sen tienumeroinnin muutos valtatieksi 6. Yhteysvälin liikenteen sujuvoittaminen edellyttää esimerkiksi ohituskaistoja Oulu – Utajärvi välille ja risteyskohtien kaistaratkaisujen kehittämistä.

Anne Sormunen, kunnanjohtaja, Utajärven kunta, Oulu-Kainuu Tervan tie ry:n puheenjohtaja
Mari Viirelä, palvelusektorin johtaja, Oulun kauppakamari, Oulu-Kainuu Tervan tie ry:n sihteeri

Kategoriat:Investoinnit, Logistiikka ja liikenne, Kannanotto, Elinkeinoelämä, Vihreä siirtymä