Energia- ja ilmastovaihemaakuntakaavoituksen pitää olla mahdollistava – ei rajoittava

Esa Pellikainen, varatoimitusjohtaja, Oulun kauppakamari

Vihreän siirtymän hankkeet ja päästöttömän energian investoinnit ovat välttämättömiä kansallisiin ja globaaleihin ilmastotavoitteisiin pääsemiseksi. Geopoliittinen tilanne vauhdittaa kehityksen suuntaa edelleen. Maatuulivoima ja myöhemmin merituulivoima ovat keskeisessä roolissa vihreän siirtymän investoinneissa ja vetytalouden konkretisoitumisessa Pohjois-Pohjanmaalla ja muuallakin Suomessa.

Kaavaehdotuksen aluevarauksiin liittyvät vahvasti edellä mainittujen ilmastotavoitteiden lisäksi kansantaloudelliset ja liiketaloudelliset näkökulmat, ja on tärkeää ottaa ne huomioon yhtä harkiten kuin ympäristö- ja sosiaaliset näkökulmat.

Aiemmin saimme muutamia painaviakin palautteita, joiden mukaan tuulivoimahankealueita on pienennetty tai poistettu aiempiin aluevarauksiin verrattuna. Eräskin palaute toteaa, että ”kaavasta näyttää tulevan enemmän rajoittava kuin mahdollistava”.

Lainvoimaisissa maakuntakaavoissa on 69 tuulivoima-aluetta, joista nyt käsittelyssä olevassa kaavaluonnoksessa 21 kumotaan sellaisenaan tai niistä muodostetaan uusia alueita. Pohjois-Pohjanmaalla poistuvat alueet sijaitsevat Pudasjärvellä, Pyhännällä, Siikajoella ja Siikalatvalla.

Vaikutus hankkeiden suunnitelmiin on tyrmistyttävää. Esimerkiksi viiden yhtiön yhteenlaskettu arviointi tarkoittaa 561 voimalan määrällistä vähennystä yhtiöissä valmisteltuihin suunnitelmiin. Aluetaloudellisesti se tarkoittaa toimijoiden toimeksiannosta SYKE:n kesäkuussa tekemien laskelmien mukaan lähes kuuden miljardin euron menetystä investointeina, joista maakuntaan kohdistuvat investoinnit pienenevät yli miljardilla eurolla. Työllisyysvaikutuksina vähennykset tarkoittavat noin 12.500 henkilötyövuoden pienennystä. Jalostavan vihreän siirtymän hankkeiden näkökulmasta tehomenetys on lähes 4500 MW. Nämä vaikutukset tulevat siis pelkästään viiden yhtiön hankkeiden pienentymisen seurauksena, ja taloudelliset vaikutukset ulottuvat valtavina muihinkin maakuntiin, esimerkiksi Pohjanmaalle.

Maakuntakaavan tulevaisuuden kehittymisen suunta on koettu hämmentävänä, ja sitä on myös julkinen keskustelu mediassa. Pohjois-Pohjanmaan liiton mukaan ”kaavaluonnos karsittuine tuulivoima-alueineen selkeyttää hankkeiden eteenpäin viemistä”, ja perustuu useisiin eri selvityksiin sähköverkon ja luontokysymysten näkökulmista.

Metsähallituksen viestinä on ollut mm., että ”tuulivoima-alueita ei tule sulkea pois pelkästään teoreettisen kotkamallinnuksen perusteella, vaan maakuntakaavan tulee olla mahdollistava, ja tarkemmat vaikutukset niin maakotkaan kuin muihinkin lajeihin ja elinympäristöihin selvitetään yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa maastoinventointien perusteella”. Ristiriitaisen tilanteen vuoksi on uutisoitu, että ympäristöministeriö on ottanut aikalisän liittyen tuulivoiman vaikutuksiin maakotkien reviireihin ja merien lintualueisiin.

On aika viheltää peli poikki ja edetä tähänkin saakka toimineella tavalla uusien hankkeiden kanssa ja säilyttää maakuntakaava mahdollistavana.

Mikäli YVA-selvitysten ohjaukseen tarvitaan lisäresursseja ELY-keskuksille, niistä tulee neuvotella valtion kanssa. Valtio on aiemmin osoittanut lisäresursseja myös AVI:lle teollisuuden investointien ympäristölupaprosesseihin, ja jopa hallinto-oikeudessa on nopeutettu vihreän siirtymän hankkeiden valituskäsittelyä.

Suomi ja Pohjois-Pohjanmaa tarvitsee ja osaa suunnitella, rakentaa ja käyttää vihreän siirtymän investointeja. Hallitusohjelma tukee tätä tavoitetta ja toteuttamista. Toivomme siis, että kaavan eteenpäin viennissä kuntien ja hanketoimijoiden, sekä muiden viranomaisten kanssa ehditään käydä tarvittavat keskustelut, ja että kaava valmistuu hyvässä yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.

Kirjoittaja: varatoimitusjohtaja Esa Pellikainen, Oulun kauppakamari

Kategoriat:Kasvu, Suurhankkeet, Kannanotto, Vihreä siirtymä, Investoinnit