Toimitusten sujuva hallinta Incoterms-lausekkeilla!, etä

Etä, Teams

Aika: 17.11.2021 klo 9.00-14.00
Paikka: etäosallistuminen (Teams)

Tavarakaupassa myyjän ja ostajan on syytä sopia tavaran toimitukseen liittyvistä toimenpidevelvoitteista, kuljetus- ja vakuutussopimuksista, vienti- ja tuontitullauksesta sekä näihin liittyvistä kuluista ja riskin siirtymisestä. Käytännössä tämä tapahtuu maailmanlaajuisesti soveltamalla kansainvälisiä Incoterms®-toimituslausekkeita, jotka uudistuivat vuonna 2020. Tämän jälkeen tehtyihin kauppasopimuksiin suositellaan Incoterms® 2020 -toimituslausekkeiden liittämistä.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC:n) julkaisemat Incoterms®-toimituslausekkeet ovat myyjän ja ostajan tärkeitä työkaluja kaupan sopimuksia solmittaessa. Koulutuksessa luomme laajan katsauksen toimituslausekkeiden käyttöön. Kuulet, mitä muutoksia lausekkeisiin on tullut vuoden 2020 uudistuksessa ja miten uudet toimitusehdot vaikuttavat käytännössä ulkomaankaupan toimitusten hallintaan.

Erityisesti myyjällä tulee olla ajantasaiset tiedot toimituslausekkeiden sisällöistä ja niiden vaikutuksista kaupan katteeseen. Kauppasopimuksen jälkeen näitä ehtoja ei voida enää muuttaa vientiasiakirjoissa. Tervetuloa kouluttautumaan ja varmistamaan tietojesi ajantasaisuus!

Asiantuntijana toimii riskienhallintapäällikkö Jan Virtavuori, Wärtsilä Oyj. Jan on mukana Suomen kauppakamarin Incoterms 2010 -uudistustyöryhmässä sekä tiiviisti Suomen ICC Incoterms 2020 -työryhmässä. Jan toimii Wärtsilässä aktiivisena sisäisenä kouluttajana sekä Wärtsilän oman toimitusehtopolitiikan kehittäjänä ja työryhmän vetäjänä.

”Mielenkiintoinen aihe ja kouluttaja osasi omasta asiantuntemuksestaan huolimatta selventää asian aloittelijallekin ymmärrettäväksi.”
”Harvinaisen selkeä. Todella hyvä. Ei nukuttanut lounaan jälkeenkään.”
”Hyvä, asiantunteva kouluttaja.”

OHJELMA:

• Miten ja miksi Incoterms 2020 on uudistettu?
  • Mitkä ovat Incoterms 2020 keskeiset muutokset?
  • Mitkä ovat Incoterms 2020 vaikutukset myyjän ja ostajan kannalta?
  • Kenen tehtävä on yrityksessä päättää toimitusehto ja miten se tapahtuu?
  • Miten toimitusehdon valinta voi vaikuttaa osapuolten vastuisiin?
  • Mikä toimitusehto kannattaa valita mihinkin tilanteeseen?
  • Miten vastuut ja riskit jakautuvat eri toimitusehdoissa?
  • Miten vastuut satama-, terminaali- tai konttikuluista jakautuvat?
  • Mistä varmistaa oikeat asiakirjat tarjouksesta toimitukseen?
  • Mistä apua Incoterms 2020 soveltamisongelmiin?
  • Useita käytännön esimerkkejä!

Aikataulu:
8.45 Yhteyden avaus
9.00 Koulutus alkaa
12.30 Koulutus päättyy
Taukoja tarpeen mukaan.
———————————————————–

Lisätiedot: palvelujohtaja Riitta Schroderus, puh. 050 338 9350, riitta.schroderus(at)chamber.fi

Ilmoittautuminen: 10.11. mennessä TÄÄLTÄ
Luomalla tunnukset ja kirjautumalla sisään KauppakamariKauppaan ohjelma laskee automaattisesti jäsenetuhinnan, mikäli organisaationne on kauppakamarin jäsen. Etuhinta edellyttää siis kirjautuneena asiointia. Voit ilmoittautua koulutukseen myös: jaana.lahtinen(at)chamber.fi tai puh. 050 408 0663.

Osallistumismaksu: jäsenhinta 370 € + alv 24%, hinta 545 € + alv 24 % (sis. luento, materiaali ja tarjoilu).

Perumisehdot: Viikkoa ennen perutuista kurssipaikoista perimme 50 % osallistumismaksusta. Kahta päivää ennen tilaisuutta tai myöhemmin tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksun kokonaisuudessaan. Paikan voi tarvittaessa luovuttaa toiselle henkilölle. Voit perua ilmoittautumisesi maksutta toimittamalla meille sairaslomatodistuksen.

Muutokset mahdollisia. Koulutuksen järjestämisen ehtona on koulutuskohtaisen vähimmäisosallistujamäärän täyttyminen. Oulun kauppakamarilla on oikeus perua koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 päivää ennen tilaisuuden ajankohtaa.

Koulutus on päättynyt.

Katso tulevat koulutukset