Lentoliikenteen vaihtoehdot riippuvat matkustajamääristä

Kuva: Lufthansa. Beklebung Yes to Europe A320-200 D-AIUC Frankfurtissa 19.4.2024.

Viime vuoden heinäkuussa julkistettiin Lufthansan Oulu-München yhteys. Ensimmäiset varaukset uudelle Oulu-München lennolle tehtiin välittömästi lennon julkaisun jälkeen, ja myöhemmin Lufthansan ensimmäinen laskeutuminen Ouluun oli huomattavaa julkisuutta saanut mediatapaus. Päätimme kysyä Lufthansalta, mitä reitille kuuluu reilu vuosi julkaisunsa jälkeen?

Alku oli hyvä, määrät olivat yleisesti tyydyttäviä ja vastasivat odotuksiamme. Alussa enemmistö matkustajista oli Suomesta lähtöisin, mutta kysyntä on tasoittunut ja on sopiva sekoitus suomalaisia ja saksalaisia matkustajia”, kertoo Markus Issakainen, joka on Lufthansa Group lentoyhtiöiden myyntipäällikkö Suomessa.

Issakaisen mukaan lisäksi Välimeren maista on tultu Oulun lennolla Suomeen. Reitti tarjoaa suoran yhteyden Länsi-Eurooppaan ja jatkoyhteyden Lufthansan laajaan reittiverkostoon.

Oulun seudun matkustajat arvostavat myös Business-luokan olemassaoloa, mikä on selkeästi tullut tarpeeseen. Olemme saaneet kiitosta uudesta reitistä ja haluamme myös kiittää reitillä jo matkustaneita”, sanoo Issakainen.

Yleisesti ottaen lentoyhtiöt seuraavat tarkasti reittikannattavuutta ja toimivat tänä päivänä nopeasti leikatessaan huonommin kannattavia reittejä. Myös Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen tietää oman matkustajakokemuksensa ja selvitysten pohjalta, miksi jotkut yhteydet menestyvät ja toiset kuolevat pois.

Lentoliikenteen pitää olla kokonaisuudessaan kannattavaa liiketoimintaa, jotta se on kansainvälisille yrityksille järkevää. Jos koneilla ei ole matkustajia, siirretään niitä sellaisille reiteille, jotka ovat kannattavia. Uusia toimijoita ja yhteyksiä saadaan vain, jos matkustajamäärät ovat riittävät. Oulu-München yhteyttä kannattaa hyödyntää nyt, kun se on meille pitkäjänteisellä työllä hankittu”, sanoo Tuovinen.

Teksti: Oulun kauppakamarin viestintäpäällikkö Mika Kulju
Tietoa Lufthansan yrityssopimuksesta (partnerplusbenefit.com) TÄÄLTÄ