Vuoden Teko -palkinto CSC:lle – Maine Teko -kunniakirja Kainuun Yrittäjille

LUMI-supertietokone. Kuva: Samu Rytkönen/Fade Creative Oy

Kainuun kauppakamariosasto antoi Vuoden Teko -palkinnon CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy:lle LUMI-supertietokoneen ansioista. LUMI (engl. Large Unified Modern Infrastructure) on Kajaanissa CSC:n datakeskuksessa toimiva supertietokone, joka otettiin käyttöön vuoden 2022 alussa. Lumi on Euroopan nopein ja maailman kolmanneksi tehokkain supertietokone. LUMI:n kokonaisinvestointi oli hieman yli 200 miljoonaa euroa, josta puolet tuli EU:lta ja loput LUMI-konsortioon kuuluvilta mailta. Suomen osuus investoinnista oli noin 48 miljoonaa.

– Palkinnon perusteluina nähtiin muun muassa investoinnin merkitys Kainuulle, kansainvälinen näkyvyys ja pitkäjänteinen työ. Investointi on myös merkittävä ympäristöteko, tulevaisuudessa noin 20 prosenttia Kajaanin kaupungissa tarvittavasta kaukolämmöstä syntyy uusiutuvaan sähköä käyttävän supertietokoneen hukkalämmöstä, sanoo Kainuun kauppakamariosaston puheenjohtaja Reino Huusko.

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy on Suomen valtion ja korkeakoulujen omistama, opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoima voittoa tavoittelematon osakeyhtiö.

– Olemme ylpeitä maailmanluokan datakeskuksestamme ja iloisia niistä monista paikallisista yhteistyökumppaneistamme, jotka tekevät meidän toimintamme mahdolliseksi Kainuussa. Näemme palkinnon tunnustuksena tästä paikallisen, kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön ketjusta, kertoo CSC:n Kajaanin datakeskuksen kehityspäällikkö Jukka-Pekka Partanen.

– Viileässä pohjoisessa sijaitseva, järein tietoliikennekaapelein varustettu ja vesivoiman äärellä sijaitseva entinen paperitehdas on likipitäen täydellinen ja mahdollisimman energiatehokas sijainti datakeskukselle. Toivomme, että LUMI-tietokoneen saama valtava kansainvälinen huomio herättää keskustelua tästä aiheesta ja poikii lisää vastaavia investointeja alueelle ja jopa suoraan Renforsin rannan alueelle, jatkaa Partanen.

Vuoden Teko -palkinnon yhteydessä jaettiin neljännen kerran Maine Teko -kunniakirja, jonka vastaanotti Kainuun Yrittäjät. Perusteluna oli Kainuun Yrittäjien avainrooli Business Kainuu-verkoston rakentamisessa.

– Business Kainuuta ei olisi olemassa ilman laajaa sitoutumista ja luottamusta. Luottamusta on rakennettu säännöllisillä tapaamisilla, avoimella keskustelulla, osallistamalla ja yhdessä tekemällä. Business Kainuun arvot, palvelulupaus sekä verkoston toimintaperiaatteet on määritelty yhdessä. Toki yhdessä tekemistä ja kehittämistä pitää jatkaa koko ajan, koska verkosto toimii vain, jos sen osalliset ovat aktiivisia ja sitoutuneita, toteaa Kainuun Yrittäjien toimitusjohtaja Anu Tervonen.

– Business Kainuu on myös yritysten toimintaympäristön kehittämisen foorumi. Verkostossa tarkastellaan säännöllisesti yritysten tilannekuvaa, toimintaedellytyksiä ja tulevaisuudennäkymiä.  Tuotamme tietoa kehittämistarpeista, jotta ne voidaan valjastaa toimenpiteiksi lyhyellä ja pitkällä aikavälillä esimerkiksi maakunnan ja kuntien toimintasuunnitelmissa ja strategioissa, päättää Tervonen.

Aiempia Vuoden Teko -palkinnon saajia:

2021 Terrafame Oy
2020 Pulse247 Oy
2019 Pekka Heikkinen & Kumpp. Oy
2018 Sotkamo Silver Oy
2017 Critical Force Oy
2016 Transtech Oy

Maine Teko -kunniakirjan aiemmat saajat:

2021 Kajaanin ammattikorkeakoulu
2020 Sotkamon Jymy