Suurhankkeet ja yhteistyö tuovat kasvua Pohjois-Suomen yrityksille

Toni Anttila, Area Director, AFRY Finland Oy.

Pohjois-Suomessa on menossa ja vireillä lukuisia suurhankkeita, joiden vaikutukset alueellemme ovat merkittäviä. Vihreän siirtymän ja kaivannaisteollisuuden hankkeet sekä energia-alan ja julkisen sektorin investoinnit tuovat työtä ja tuloa alueelle sekä yrityksille.

Kauppakamarin tärkeisiin tehtäviin kuuluu yritysten toimintaympäristön olosuhteiden edistäminen yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Tätä tehtävää kauppakamari tekee ja tukee aktiivisesti.

Oulun kauppakamari on järjestänyt jo vuosien ajan Suurhankeinfo-tilaisuuksia 3–4 kertaa vuodessa. Suurhankeinfoissa on tarkoituksena jakaa alueen yrityksille viimeisintä tietoa pohjoisen investoinneista ja niihin liittyvistä mahdollisuuksista rakentamisen ja käytön aikana.

Suurhankeinfot ovat olleet erittäin suosittuja, paikat ovat täynnä ja olemme saaneet hyvin yrityksiä mukaan kertomaan heidän investoinneistaan. Moni alueen toimija on varmasti kuullut liiketoiminta mahdollisuuksista infojen kautta ja löytänyt uusia tärkeitä yhteistyömahdollisuuksia. Yritysten edustajia on mahdollista tavata kasvotusten tapahtumissa, vaihtaa tärkeitä ajatuksia ja usein keskustelu jatkuu myöhemmin pienemmissä porukoissa. Kiitos myös kaikille yrityksille, jotka ovat olleet kertomassa hankkeistaan.

Suurhankeinfojen materiaalit löytyvät kauppakamarin sivustolta, kannattaa käydä tutustumassa! Löydätte sivustoilta myös ajankohtaista asiaa eri toimijoiden tapahtumista. Seuraava Suurhankeinfo järjestetään 5.11.2024 klo 13.00-16.00 Scandic Cityssä Oulussa – tervetuloa mukaan!

Tärkeänä näen myös yritysten ja eri oppilaitosten välisen yhteistyön ja sen kehittämisen. On tärkeä pitää ammatteihin valmistuneet nuoret meillä pohjoisessa yritysten palveluksessa ja näin tuomassa jatkossakin osaamisensa pohjoisen yrityksille. Moni yritys tekee hyvää yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja kannustan kaikkia osallistumaan, koska nuoret ovat tulevaisuuden tekijöitä. Annetaan ja löydetään nuorille hyviä mahdollisuuksia!

Kilpailu kaikkien alojen työntekijöistä ja osaajista Suomessa ja globaalisti kiristyy. Uskon vahvasti kuitenkin, että pohjoisen yritysmaailmamme, kilpailukyky sekä kiinnostavat projektit, hankkeet ja mahdollisuudet pitävät osaavaa työvoimaa meillä pohjoisessa.

Investointien hidasteina ovat pitkään olleet moninaiset luvitus- ja kaavoitusasiat, joita pyritään eri sidosryhmien kanssa kehittämään. Kauppakamari on osaltaan aktiivisesti tehnyt tärkeää työtä kehitysehdotuksien esille tuojana eri viranomaistoimijoille.

Hankkeiden lupaprosessien lyhentämiseksi ja sujuvoittamiseksi pitää edelleen tehdä töitä, jotta aikataulut pitävät ja yllätyksiä ei tulisi. Näin voimme paremmin varmistaa, että myös Pohjois-Suomi pysyy yrityksille kiinnostavana investointikohteena eri hankkeisiin. Tärkeää on myös, että me eri toimijat käymme keskusteluja yritysten kanssa, autamme heitä ja tuomme vaihtoehtoja, miten hankkeiden luvitusasiat saadaan jouhevasti eteenpäin.

Elokuussa järjestettiin Oulussa Pohjoisen turvallisuus- ja talousfoorumi. Tilaisuudessa kuultiin hyviä puheenvuoroja ja keskusteluja. Oulun alueen päättäjien ajatuksia ja ehdotuksia kuultiin, lisäksi pääministeri kertoi asioista valtiovallan suunnalta. Kuulimme turvallisuusasioista sekä pohjoisen investoinneista ja logistiikkatarpeista. Minulle jäi tapahtumasta hyvä kuva; meillä on paljon mahdollisuuksia ja osaavia ihmisiä viemässä asioita eteenpäin paikallisesti pohjoisessa.

Elämme toki monenlaisen kilpailun paineessa, mutta meillä täällä pohjoisessa on aina ollut vahvuutena yhteistyö ja yhdessä tekeminen yritysten ja sidosryhmien kanssa. Jatketaan ja kehitetään sitä työtä yhdessä eteenpäin.

Kirjoittaja: Area Director, Toni Anttila, AFRY Finland Oy, Oulun kauppakamarin Suurhankevaliokunnan puheenjohtaja.

Ilmoittaudu mukaan Suurhankeinfoon 5.11.2024 TÄÄLTÄ

Kategoriat:Investoinnit, Kasvu, Suurhankkeet, Elinkeinoelämä