Oulu Talent Hub auttoi yrityksiä ja kansainvälisiä opiskelijoita löytämään toisensa

Oulu Talent Hub -Ambassadorit. Kuva: Tero Suutari.

Oulun Kauppakamari, BusinessOulu, Osao, OAMK ja Oulun yliopisto päättävät tammikuussa kaksivuotisen urakan liittyen kansainvälistymiseen ja osaavaan työvoimaan. Tavoitteet olivat yhteisiä ja jäivät elämään, keinoja päästä haluttuun maaliin kehitettiin. Kiitämme kaikkia yhteistyökumppaneita, yrityksiä ja opiskelijoita, jotka olitte mukana.

Oulu Talent Hub – hankkeen päätoteuttajat BusinessOulu ja Oulun Kauppakamari, tukenaan Osao, Oamk ja Oulun Yliopisto yhdistivät voimansa ESR-rahoituksella.

Yrityksille koulutusta ja opiskelijoille uraneuvontaa

Erilaisiin tapahtumiin osallistui kaikkiaan noin 200 opiskelijaa ja yli 100 pientä ja keskisuurta yritystä kahden vuoden aikana. Opiskelijoille tarjottiin uraneuvontaa, matchmaking-tilaisuuksia, tutustumista alueen yrityksiin ja tapahtumia. Talent Hub -ambassadorit, kv-taustaiset opiskelijat, toimivat paikallisesti ja kansainvälisille markkinoille suunnatuilla sivuilla. Heidän tehtävänään oli levittää hyviä tarinoita ja rohkaista oman esimerkkinsä kautta muita opiskelijoita suuntaamaan tiensä Ouluun.

Yritykset saivat koulutuksia, valmennuksia, tapahtumia, työpajoja ja rekrytointimessuja.  Koulutusten aiheina olivat muun muassa kansainvälisen työvoiman johtaminen, palkkaaminen ja lainsäädäntö.

Yrityksiä palveltiin myös B2B -Mentoriohjelmalla, joka pilotoitiin ja toteutettiin kahtena ryhmänä. Siinä kansainvälisellä polulla jo pidemmällä oleva yritys antoi apuaan yritykselle, jonka haluaa suunnata maailmanmarkkinoille tai haluaa palkata ulkomaista työvoimaa.

Kauppakamarien kansainvälistymisviikkoa vietettiin sekä alueellisesti että valtakunnallisesti kahtena syksynä. Arman Alizadin vierailu kruunasi hankkeen päätöstilaisuuden täällä Oulussa. Kansainväliset opiskelijat kävivät tutustumassa yrityksiin. Näin tutustuttiin matalalla kynnyksellä puolin ja toisin. Vientikilta starttasi toimintansa.

Hanke päättyy, mutta työ jatkuu

Kauppakamari jatkaa edelleen osaavan työvoiman saatavuuden ja kansainvälistymisen parissa. Pilotoitu mentoriohjelma jatkuu valtakunnallisesti samalla formaatilla, hieman pidempänä Business Finlandin järjestämänä ensi vuonna. Toimintaa halutaan jatkaa valtakunnallisesti tältä osin.

Kauppakamarien kansainvälisyysviikko järjestetään syksyisin ja siinä on edelleen alueellista ja valtakunnallista ohjelmaa.

BusinessOulu ottaa kopin International House Oulun kautta keväällä muun muassa yritysvalmennuksista ja monista kansainvälisyyteen sekä osaavaan työvoimaan liittyvistä koulutuksista. Ambassadorien työ jatkuu ja verkosto vahvistuu uusilla lähettiläillä.

Suomen markkinointi tulijoille tai tulijoiden markkinointi yrityksille ei ole kiinni yhdestä hankkeesta tai yksistä harteista. Tarvitaan edelleen pitkäkestoista työtä Suomen tunnettuuden ja hyvien puolien markkinoimiseksi. Lisäksi pohjoisen alueen pitää pystyä houkuttelemaan tänne ammattilaisia ulkomailta tai paluumuuttajina ja siinä kisassa näyttämään Helsinkiä houkuttelevammalta.

Kategoriat:Kansainvälisyys, Oulu Talent Hub, Työvoima