Jari Pirinen jatkaa Kalajokilaakson kauppakamariosaston puheenjohtajana

Kalajokilaakson kauppakamariosaston puheenjohtajana on valittu jatkamaan vuonna 2023 Arvo Sijoitusosuuskunnan toimitusjohtaja Jari Pirinen.

– Oulun kauppakamarin alueella toteutuu lähivuosina yli neljän miljardin euron investoinnit ja suunnitteluvaiheessa on nelinkertainen määrä. Kalajokilaakson kauppakamariosaston alueelle tässä on merkittävä mahdollisuus, johon pyritään tarttumaan työvoiman lisäämisellä, saavutettavuuden edistämisellä ja kansainvälistymisen vauhdittamisella, kertoo Jari Pirinen.

Hallituksen varapuheenjohtaja on Janne Anttila (Kalajoen Hiekkasärkät Oy) ja jäseninä toimivat​ Asko Männistö (Aglo Oy), Pia Kaivosoja (Huoneistokeskus), ​Tero Nissilä (Rautapohja), Harri Takanen (Scanfil Oyj), ​Kalle Junnikkala (Junnikkala Oy)​, Markku J. Niskala (OP Joki-Pohjanmaa), ​Johanna Takanen (Takanen MR Oy),​ Jyrki Niinikoski (Elega Oy), ​Tapani Yrjölä (Vieskan Elementti Oy), ​Jani Oikari (Maler Oy), Antti Rantala (Rave Rakennus Oy) ja ​Harri Poranen (Nivalan Teollisuuskylä Oy)

– Kauppakamari on merkittävä kansainvälistymisen toteuttaja. Tavoitteemme osaston alueella on yritysten oman toiminnan kansainvälistäminen ja kauppakamariverkoston hyödyntäminen yritysten kansainvälistymisen edistämiseksi. Vuonna 2023 järjestämme kauppakamarin jäsenyrityksille aiempaa enemmän yhteisiä tapahtumia ja tarjoamme verkostoitumiseen hyviä tilaisuuksia, sanoo Pirinen.

Kalajokilaakson kauppakamariosaston toiminnan keskiössä on oppilaitosten ja yritysten yhteistyön tiivistäminen ja yhteistyön tukeminen, Oulun kauppakamarin maahanmuuton tiekartan hyödyntäminen pitkäjänteisessä kv-osaajien houkuttelemisessa alueelle sekä yhteistyö kuntien kanssa erityisesti kaavoituksen sujuvoittamiseksi ja kohtuuhintaisen asumisen turvaamiseksi.

– Tärkeää on myös alueen sisäisen saavutettavuuden turvaaminen (esim. julkinen työmatkaliikenne). Erityisesti tärkeää on Liikenne12 –ohjelman kriteereiden perusteiden uudelleentarkastelu huoltovarmuuden, turvallisuuden ja investointien näkökulmasta. Lisäksi huomiota pitäisi kiinnittää pääväyliin alueella VT4 ja VT8, mukaan lukien alemman tieverkon ylläpito ja kehittäminen ja raideliikenteen suunnittelun varmistaminen Liminka-Ylivieska välille, päättää Jari Pirinen.

​Lisätietoja:

Jari Pirinen