ICT-alan osaajatarpeisiin aktiivisia toimenpiteitä – kauppakamarin Digitalisaatiovaliokunta tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ICT-alan yrityksille ajankohtaista:

OSAO Tieto- ja viestintätekniikka

• Vectorama 9-12.6. Esittelyssä opiskelijoiden tuottamia pelejä, opetuksen robotteja ja toimintaa ständillä.

Yhteyshenkilö: Juha Moilanen juha.moilanen@osao.fi

Oulun yliopisto (Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Teknillinen tiedekunta)

• Johtajuus poikkeustilanteissa ESR-koulutus yrityksille käynnistetään 13.6. Koulutus perehdyttää mm. Tekoälyn hyödyntämiseen riskienhallinnassa.
  • Towards Data Mining -verkkokurssi yrityksille antaa perusteet tekoälyhankkeiden suunnitteluun datan valinnan ja esikäsittelyn näkökulmasta. Yrityksille räätälöityä kurssia pääsee halukkaat heti testaamaan!

Yhteyshenkilö: Pirjo Rousu (mob. 050 573 4763) Pirjo.rousu@oulu.fi

Oulun yliopisto, Täydentävien opintojen keskus
Soft Landings -koulutukset yritysten kansainvälisten työntekijöiden rekrytointien tueksi

Yhteyshenkilö: asiakkuuspäällikkö Monika Luukkonen (mob. 0400 464 244), monika.luukkonen@oulu.fi

Oulun ammattikorkeakoulu (Tietotekniikan koulutusosasto)

1. ICT- alan aloituspaikkoja on lisätty merkittävästi vuodesta 2019 lähtien vastataksemme alan työvoimapulaan. Vetovoimamme on edelleen hyvä.
  2. UAS Pathway mahdollistaa eri korkeakoulujen välisen yhteistyön kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden hankinnassa. https://uaspath.fi/

Myös Oamk on mukana Pathway:ssa kouluttamassa opiskelijoita sekä kehittämässä ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä. Tämä on yksi uusi väylä saada motivoituneita tutkinto-opiskelijoita englanninkieliseen Information Technology tutkinto-ohjelmaamme.

• Informaatioteknologian yksikössä alkaa tammikuussa 2023 uusi YAMK tutkinto-ohjelma Modern Software and Computing Solutions. Tutkinto-ohjelman opintojaksoissa on tarjolla mm. koneoppimista, tekoälyä, lohkoketjuja, mikropalvelut ja kontit sekä CSC:n kanssa tehtävä koulutusyhteistyö supertietokoneiden saralla. Haku tähän koulutukseen syksyn yhteishaussa ja aloituspaikkoja on yhteensä 40

Yhteyshenkilö: Susanna Kujanpää, susanna.kujanpaa@oamk.fi

Centria

1. Centrian uusi opetussuunitelma valmistaa koodareita paremmin työelämään, enemmän koodausta sekä työelämäprojekteja jopa 45op
  2. Centrialla alkoi uusi Masters of Engineering cloud engineering koulutusohjelma joka valmistaa YAMK-tutkintoon

Yhteyshenkilö: Jari Isohanni, jari.isohanni@centria.fi

KAMK

1. KAMK sai lisäpaikkoja tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutukseen (20 kpl)
  2. Käynnistämme syksyllä 2022 monimuotokoulutuksen Espoossa, CSC:n tiloissa, Datasta tekoälyyn, tieto- ja viestintätekniikan insinööri
  3. LUMI – supertietokoneen avajaiset tulossa kesäkuussa
  4. Tammikuussa käynnistyi ylempään tutkintoon johtava GBM – Global Business Management koulutus, joka sai erinomaisen vastaanoton ja noin 20 opiskelijaa useista maista EU:n ulkopuoleltakin aloittamaan opinnot Kajaanissa
  5. Toiminta Raahessa jatkuu edelleen vahvasti, syksyllä 2022 käynnistyy jo kolmas pelialan opiskelijaryhmä, ja näyttää siltä, että alan ensimmäinen yrityskin on tulossa jo tänä vuonna Raaheen
  6. Northern Game Summit tulossa kahden vuoden tauon jälkeen lokakuussa 2022, kokoamme pelialan osaajat ja yritykset yhteen 10-vuotis juhlatapahtumaan

Jari.kahkonen@kamk.fi

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus:

• ICT-alan yhteishankintakoulutuksiin tulossa käyttöön toimittajarekisteri, joka sujuvoittaa hankintaprosessia. Toimittajarekisteri on käytössä 1.6.2022 alkaen 31.12.2023 saakka. Lisätietoja yhteishankintakoulutuksista: https://www.ely-keskus.fi/yhteishankintakoulutus
  • ICT-alalle suunnattuja työvoimakoulutuksia alkamassa, esimerkiksi CodeMatch Academy/ Buutti Oy ja Data-analytiikan osaaja ja OpiKoodia -koulutukset/ Opiframe Oy.
  • Yritysrahoituksen hakuinfon tallenne ja materiaalit löytyvät Rakennerahaston nettisivuilta:  https://rakennerahastot.fi/pohjois-suomi/yritysrahoitus. Yritysasiantuntijoiden yhteystiedot löydät tästä.
Kategoriat:Osaaminen, Teknologia, ICT-ala