Hotelli Iso-Syöte voitti Vetovoima-palkinnon 2024


Oulun kauppakamarin Vetovoima-palkinnon saa vuonna 2024 Hotelli Iso-Syöte. Voittajan valinneen Vetovoimaraadin perusteluissa esille nousivat muun muassa hotellin taustalla oleva erikoinen menestystarina, kansainvälisessä markkinoinnissa onnistuminen ja kannustava vaikutus koko alueen investoinneille.

”Tämä oli yllätys, mutta mukava sellainen. Menestyksemme taustalla on monta asiaa, joista voisi erityisesti nostaa esille sitoutuneen ja erinomaisen työyhteisön. Sitkeästi olemme menneet eteenpäin, vaikka hankaluuksiakin on ollut”, toteaa hotellin johtaja ja omistaja Juha Kuukasjärvi.

Hotelli Iso-Syötteen menestys ei ole todellakaan tullut ilman sitkeää asennetta, sillä vuoden 2018 joulukuussa puolet rakennuksesta paloi. Sen jälkeen alkoi uuden ja entistä ehomman hotellin rakentaminen, mikä on vienyt liiketoiminnan uudelle tasolle. ”Olemme onnistuneet hyvin markkinoinnissa, jossa sosiaalisella medialla on vahva roolinsa. Hotellissamme on vuositasolla reilut 30 000 yöpymistä, ja tänä vuonna kauppa käy erittäin positiivisesti. Verkostoomme kuuluu 45 matkanjärjestäjää, joiden joukossa on suurempia ja pienempiä kansainvälisiä toimijoita. Työntekijöistämme noin 20 prosenttia tulee ulkomailta”, kertoo Kuukasjärvi.

Mikä on sitten kansainvälisen menestyksen salaisuus? ”Olemme ennakkoluulottomasti ajatelleet, että jos jokin asia onnistuu muualla, niin kyllä se onnistuu myös meillä”, pelkistää Kuukasjärvi.

Maineteko-kunniakirja Wetteri Oyj:lle

Vetovoima-palkinnon Maineteko-kunniakirjalla palkittiin Wetteri Oyj, jonka erityisiksi ansioiksi nähtiin laadukas markkinointiviestinnän kokonaisuus sekä myös rohkeus liiketoiminnan kasvattamisessa uudelle tasolle.

”Olen hyvin iloinen tästä palkinnosta. Wetteri on vanhastaan tunnettu yhtiö, mutta pörssilistautumisen myötä olemme panostaneet entistä vahvemmin viestinnän kehittämiseen. Esimerkiksi tämän vuoden alkupuolella toteutimme Hyppää kyytiin -teemalla sijoittajaviestinnän kampanjan, joka oli markkinassa uudenlainen ja ainutlaatuinen tapa kertoa Wetteristä sijoituskohteena. Meiltä tämä vaati rohkeutta erottua, ja toimitusjohtajalta myös henkilökohtaista heittäytymistä. On hienoa, että panostuksemme viestintään on herättänyt huomiota ja meillä tehty työ saa tunnustusta”, kertoo Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula.

Autoalalla viime vuodet ovat olleet monista syistä uusien autojen kaupan osalta tavanomaista vaisumpia, mutta ennusteiden mukaan kysyntä lähtee kasvuun jo tämän vuoden loppupuolella. ”Vaihtoautokauppa on ollut nousussa jo pidempään, kuten myös raskaan kaluston kauppa. Hiljaiset vuodet ovat kasanneet autoalalle paljon patoutunutta kysyntää, joka lähivuosina purkautuu voimakkaasti. Sähköistyminen etenee, meilläkin viime vuonna myydyistä autoista jo 65 prosenttia oli hybridejä tai täyssähköautoja”, kertoo Simula alan näkymistä.

FAKTABOKSI:
Vuonna 1999 perustettu Vetovoima-palkinto myönnetään Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntien alueella toimivalle yritykselle tai yhteisölle, joka päävalintakriteereiden mukaisesti hyödyntää markkinoinnin eri kilpailukeinoja, markkinoinnin suunnittelu tehdään Pohjois-Suomessa ja yrityksen viestintä on avointa sekä läpinäkyvää.

Vuoden 2024 palkinnon teemana oli #kasvua pohjoiseen ja kriteereinä olivat alueellisen positiivisen mielikuvan luominen, kasvu ja investoinnit alueelle sekä kansainvälisen työvoiman ja/tai alueelta valmistuvien osaajien hyödyntäminen.

Palkinnon valintaprosessissa finalistiryhmän valitsee Oulun kauppakamarin viestintävaliokunta, minkä jälkeen seuraa kauppamarin jäsenäänestys. Lopuksi arvovaltainen Vetovoimaraati valitsee voittajan jäsenäänestyksessä kolmen eniten ääniä saaneen yrityksen joukosta.

Vetovoimaraati 2024:
Puheenjohtaja: Heidi Kananen, johtaja, yritysasiakkaat ja palvelut, Kaleva Media, Oulun kauppakamarin viestintävaliokunnan pj.
Ari Alatossava, kaupunginjohtaja, Oulun kaupunki
Juha Laakkonen, toimitusjohtaja, Kaleva Media
Mikko Nissi, tehtaanjohtaja, Nokia, edellisvuoden palkinnon saajan edustaja
Saila Saraniemi, professori, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, brändimarkkinointi
Jari P. Tuovinen, toimitusjohtaja, Oulun kauppakamari
Pauliina Ulkuniemi, professori, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, markkinointi
Sihteeri: Mika Kulju, viestintäpäällikkö, Oulun kauppakamari

Lisätietoja:
Jari P. Tuovinen, Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja, puh. 044 313 4505

Kategoriat:Matkailu, Osaaminen, Markkinointi, Vetovoima