Mukana muutoksessa: palkkaa maahan muuttanut kansainvälinen osaaja

Maailma kansainvälistyy vauhdilla, eikä Suomi ole poikkeus tässä trendissä. Kansainvälistyvä Suomi tarkoittaa sitä, että yrityksillä on yhä enemmän monikielisiä asiakkaita ja englanninkielinen asiakaspalvelu kasvaa myös katukuvassa. Maahan muuttaneet eri alojen ammattilaiset tuovat osaamista ja uusia ideoita sekä apua työvoimapulaan. Kilpailu osaajista tulee kasvamaan, joten nyt on hyvä aika yrityksellenne hypätä mukaan muutoksen rattaisiin.

Erityisesti Ukrainan sodan synnyttämä muuttoaalto on viime aikoina herättänyt työnantajilla halun auttaa Ukrainasta pakenevia työllistämällä heitä. Samalla nämä yritykset joutuvat uusien kysymysten äärelle. On paljon asioita, joita yritysten HR-asiantuntijat ja rekrytoijat pohtivat tällä hetkellä palkkaukseen, työlupiin, perehdytykseen ja monikulttuuriseen työyhteisöön liittyen. Onnistumisen eväät leivotaan muovaamalla pinttyneitä rekrytointi- ja perehdytyskäytänteitä vastaanottavaisemmiksi. On hyvä pohtia, miten työyhteisöstä voisi saada monikielisen ja -kulttuurisen. Samalla tätä muutosta voi hyödyntää myös muiden maahan muuttaneiden työllistämiseen, sillä sotaa pakenevat ukrainalaiset ovat vain osa Suomeen saapunutta, äärimmäisen motivoitunutta ja osaavaa työvoimareserviä.

Lähtökohtaisesti maahan muuttaneen palkkaamiseen ja työsopimuksen kirjoittamiseen liittyviin asioihin tulisi suhtautua samalla tavoin kuin suomalaisenkin palkkaamiseen. Byrokratiaa voi joissain tapauksissa olla, mutta se ei ole niin vaikeaa kuin monesti kuvitellaan. Useimmiten byrokratia liittyy vain henkilön työlupaan ja sen tarkistaminen on helppoa!

Yritysten kielivaatimuksia ja käytänteitä työpaikalla olisi syytä pohtia uudessa valossa. Moneen työtehtävään ei tarvita täydellistä suomen kieltä vaan työn voisi hoitaa myös esimerkiksi englanniksi. Maahan muuttaneet tuovat mukanaan myös kielivalikoimaa, mikä on kilpailuetu tulevaisuuden kansainvälistyvässä Suomessa. Kielitaidosta ei kannata tehdä elefanttia, vaan yksinkertaisilla pienillä muutoksilla saa aikaan paljon. Voisiko työpaikalla opasteet ja dokumentit kääntää muille kielille? Voisiko työkieli olla sittenkin englanti? Löytyisikö työpaikallenne monikielinen työpaikkaohjaaja? Monessa maailman kolkassa kansainvälisyys ja englanninkielinen työyhteisö ovat jo arkipäivää.

Kehitä työnantajamielikuvaasi kansainväliseksi ja vastaanottavaiseksi. Uskalla tunnistaa ulkomailla hankittua osaamista sekä koulutusta ja julkaise työpaikkailmoituksia englanniksi. Kohtele ulkomaalaisia työnhakijoita arvostavasti, eli kutsu heitä työhaastatteluihin ja ilmoita rekrytoinnin etenemisestä, aivan kuin teet muidenkin työnhakijoiden kanssa. Hyvä sana lähtee kiertämään ja yrityksesi saa houkuteltua kansainvälisiä osaajia.

Startup Refugees järjestää 8. kesäkuuta yritystapahtuman, jossa käsitellään maahan muuttaneiden kansainvälisten osaajien palkkaamista. Tule keskustelemaan ja kuulemaan lisää!

Tapahtuman ilmoittautumiseen pääset tästä:

Pietu Niinimäki
Startup Refugees verkoston aluepäällikkö, Pohjois-Suomi