MedKit voitti Vetovoima-palkinnon – Maineteko-kunniakirja Kiertokaarelle

MedKitin toimitusjohtaja Minna Åman-Toivio, Oulun kauppakamarin viestintävaliokunnan puheenjohtaja Tiina Koskela ja Kiertokaaren toimitusjohtaja Sami Hirvonen.

Vuonna 1999 perustettu Vetovoima-palkinto myönnetään Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntien alueella toimivalle yritykselle tai yhteisölle, joka päävalintakriteereiden mukaisesti hyödyntää markkinoinnin eri kilpailukeinoja, markkinoinnin suunnittelu tehdään Pohjois-Suomessa ja yrityksen viestintä on avointa sekä läpinäkyvää. 

Palkinnon valintaprosessissa kymmenen parhaan yrityksen ryhmän valitsee Oulun kauppakamarin viestintävaliokunta, minkä jälkeen seuraa jäsenäänestys. Lopuksi arvovaltainen Vetovoimaraati valitsee voittajan jäsenäänestyksessä kolmen eniten ääniä saaneen yrityksen joukosta. 

– MedKit Finland Oy on voittanut Vetovoima 2021 -palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta liiketoiminnan kasvattamisesta. MedKit on onnistunut nopeasti mukauttamaan liiketoimintansa poikkeukselliseen tilanteeseen ja rakentamaan ainutlaatuisen kasvutarinan. MedKit on myös esimerkki pohjoissuomalaisesta vetovoimasta ja poikkeuksellisesta kansainvälisestä verkostoitumisesta, perustelee Oulun kauppakamarin viestintävaliokunnan ja Vetovoimaraadin puheenjohtaja Tiina Koskela. 

Tänä päivänä MedKit on kaikkien suomalaista elinkeinoelämää seuraavien ihmisten tuntema menestystarina, jonka taustalla on pitkäjänteinen työ. Vuonna 2008 Minna Åman-Toivio ja hänen aviomiehensä Tuukka Toivio perustivat MedKit Finland Oy:n ensihoidon hoitotarvikkeiden maahantuontia ja myyntiä varten. 

– Tuukka on ensihoidon ammattilainen, mutta minä tulin tietojenkäsittelyn osaajana alan ulkopuolelta, joten pystyin haastamaan perinteistä markkina-asetelmaa uudenlaisella näkemyksellä. Esimerkiksi oli vallankumouksellista, kun vuoden toiminnan jälkeen avasimme nettikaupan, jossa hinnat olivat nähtävillä. Se ravisteli alan toimintamalleja suuresti, kertoo Åman-Toivio. 

– Alusta saakka asiakkaat ovat ohjanneet MedKitin kehitystä. Emme ole juurikaan katselleet kilpailijoidemme toimintaa, vaan olemme keskittyneet omaan tekemiseemme. Tästä oli hyötyä, kun osasimme alkuvuodesta 2020 varautua koronan kasvattamaan kasvomaskien ja muiden alan tuotteiden hurjaan kysyntään, jatkaa Åman-Toivio. 

Uusi aikakausi alkoi 2020 

Kokonaan uudelle tasolle MedKit nousikin vuonna 2020, joka oli yritykselle kahden tilikauden vuosi. Ensimmäinen 12 kuukauden pituinen tilikausi päättyi maaliskuussa ja tuolloin liikevaihto kasvoi 6,4 miljoonaan euroon. Toinen yhdeksän kuukauden pituinen tilikausi päättyi joulukuussa huikeasti 32 miljoonan euron liikevaihtoon. 

Suuret uutiset eivät loppuneet siihen, vaan maaliskuun alussa MedKit Finland Oy ja toinen alan menestyjä Pamark Oy yhdistivät voimansa Pamark Group Oy:ksi, jonka terveydenhuollon puolen brändinä MedKit toimii. Vuoden 2020 yhdistettyjen lukujen perusteella Pamark Groupin liikevaihto on 73 miljoonaa euroa. Åman-Toivion mukaan tavoitteena on jatkaa kannattavaa kasvua, jonka yhtenä tärkeänä rakennusaineksena on kansainvälinen verkosto. 

– Vuonna 2020 tuotteiden myyminen ei ollut haasteellista, vaan niiden saaminen oli kaikki kaikessa. Se vaati hyviä suhteita suoraan toimittajien avainhenkilöihin ja vahvaa logistiikan osaamista. Pitää muistaa, että tämä on ihmisten välistä kauppaa, ja ihmiset haluavat yleensä tehdä kauppaa hyvien tyyppien kanssa. Nyt tulemme hyödyntämään vuonna 2020 rakennettua verkostoa, korostaa Åman-Toivio. 

Pamark Groupin asiakkaita ovat muun muassa terveydenhuollon yksiköt, puolustusvoimat, kunnat, yritykset, kuluttaja-asiakkaat, sairaalat, poliisi, urheiluseurat, rajavartiosto, sairaankuljetustoimijat ja suurteollisuuden toimijat. 

Kiertokaari on valtakunnallinen edelläkävijä 

Ensimmäistä kertaa Oulun kauppakamari jakoi Vetovoima-palkinnon yhteydessä myös Maineteko-kunniakirjan, jonka vastaanotti Kiertokaari Oy tunnustuksena ansiokkaasta pitkäjänteisestä ja koko yhteiskuntaa hyödyttävästä liiketoiminnasta. Kiertokaari on ollut edelläkävijä kiertotaloudessa ja valtakunnallisen tason malliesimerkki työstä kestävän kehityksen puolesta. Kiertokaari on myös oman alansa esimerkki pohjoissuomalaisesta vetovoimasta ja viestintäosaamisesta. 

– On hieno kunnia saada Kiertokaarelle tällainen huomionosoitus pitkäjänteisestä jätehuollon kehittämisestä kohti aitoa kiertotaloutta. Tähän mennessä on päästy hyviin tuloksiin mm. jätteiden hyödyntämisessä energiantuotannossa, sillä esimerkiksi kotitalouksien jäteistä ohjautuu loppusijoitukseen enää alle 0,5%, kertoo Kiertokaaren toimitusjohtaja Sami Hirvonen. 

– Toinen merkittävä teko on biojätteistä tuotetun liikennebiokaasun käytössä liikenteen polttoaineena sekä omassa sähkön- ja lämmön tuotannossa. Liikennebiokaasussa on edelleen hyviä kasvumahdollisuuksia. Samalla tuetaan ilmastotavoitteita ja kestävää kehitystä. Pitkäaikainen kehitystyö jatkuu edelleen erittäin vahvana. Jatkossa panostamme yhä enemmän aitoon materiaalien uusiokäyttöön kiertotaloudessa, päättää Hirvonen.