Letkajenkkaa päätöksissä

Mari Viirelä, Oulun kauppakamarin palvelusektorin johtaja.

Letkis täällä tunnetaan, letkis meillä osataan…. Viime viikon uutisointia seuranneena voi vain todeta, että oululainen tapa valittaa on kuin ikivihreän hitin letkis. Valittamisen haitat tunnetaan, ja valittamisen taito Oulussa osataan. On käsittämätöntä, miten rakennushankkeen etenemisestä päättämässä olleet henkilöt katsovat aiheelliseksi jarruttaa valittamalla kaupunkikehitystä eteenpäin vievästä hankkeesta hallinto-oikeuteen. Tällä tavoin toimien mennään oululaisessa päätöksenteossa letkajenkan askelilla yksi askel eteen ja kaksi taakse.

Terwa Tower -hotellihanke näyttäytyy näin asiaa sivustaseuranneen silmin edenneen hyvässä vuorovaikutuksessa ja suunnitelmia on muutettu hankevalmistelun aikana. Tätä taustaa vasten tuntuu epäuskottavalta, että hanke ei olisi huomioinut riittävällä tasolla kestävän kehityksen arvoja, rakentamisen vaikutuksia liikenteelle tai huomioinut kuntalaisvaikuttamista asiaan. On vaikea uskoa, että huolia ja näkökulmia hankkeeseen liittyen ei ole haluttu kuunnella hankevalmistelussa. Hankkeen johto on hyvin tietoinen, mikä vaikutus valituksella on hankkeen etenemiseen, joten valituksien aiheuttamia viivästyksiä halutaan välttää ja ratkaisut löytää neuvottelemalla.

Oulussa on valituksella hidastettu merkittävästi Heinäpään jalkapallostadionin etenemistä. Nyt ollaan saman edessä Terwa Towerin kanssa. Tulevia, jo julkisuudessa olleita hankkeita Oulussa ovat esimerkiksi aseman seutu ja monitoimiareena, ja yliopistokin on linjannut, että keskustakampus tulee. On todella surullista ja mainehaitta kaupungille, jos jokaisen hankkeen kohdalla asiat päätyvät valitukseen. Oulun vetovoima ei kasva sillä, että kaikki kehitys torpataan ja tahallisesti hidastetaan asioita. Suuret ja näkyvät hankkeet rakentavat imagoa ja niiden pohjalta moni pienempikin toimija miettii, kannattaako Ouluun tulla. Investointipäätöksen tekeminen on aina riski ja investointihankkeesta valittaminen realisoi riskiä pahimmillaan niin, että hanke jää kokonaan toteutumatta.

Tässä ajassa, jossa rakennusteollisuus kyntää syvällä, olisi ollut hienoa nähdä, miten Oulussa osataan nähdä ja hyödyntää matalasuhdanteen mahdollisuudet unohtamatta kulttuuripääkaupunkivuotta 2026, jolloin soisi Oulun olevan parhaimmillaan. On todella harmi, että valituksen tehneet paikalliset päättäjät eivät seiso selvin numeroin tehdyn päätöksen takana, vaan tarkoitushakuisesti haluavat hidastaa hankkeen etenemistä.

Kirjoittaja:
Mari Viirelä
Oulun kauppakamarin palvelusektorin johtaja

Kategoriat:Investoinnit, Kasvu, Mielipide, Rakentaminen, Elinkeinoelämä, Vetovoima, Politiikka