”Lakkoilulla vaarannetaan omia työpaikkoja”

Kuvituskuva

Tuoreimman Kauppakamarien Talouskyselyn yhteydessä yrityksiltä kysyttiin myös poliittisten lakkojen vaikutuksista. Oulun kauppakamarin jäsenistä 44 prosentille lakot haittaavat toimintaa jonkin verran tai melko paljon. Reilu kolmannekselle lakoilla ei ole vaikutusta.

Keskiviikkona Palvelualojen ammattiliitto Pam ilmoitti järjestävänsä laajat vuorokauden kestävät lakot helmikuun alussa, jolloin lakkoon uhkaavat mennä muun muassa kaikki S-ryhmän ja Lidlin myymälät, K-Citymarketit, K-Supermarketit ja K-marketit sekä useat hotellit ja ravintolat. Myös liikenneasemia ja kiinteistö- ja siivouspalvelualan yrityksiä on osallistumassa lakkoon.

Vaikka lakko ei ainakaan toistaiseksi kosketa esimerkiksi pieniä yksityisiä ravintoloita, korostaa oululainen ravintolayrittäjä Sari-Helena Forsman lakkoilun kerrannaisvaikutuksia.

”Kysymys on poliittisesta työtaistelusta, joka kohdistuu pääosin isoihin yrityksiin. Meidän ravintolatoimintaamme kohdistuu kovastikin haittaa, mikäli lakko koskee tavarantoimittajiamme, kuten esimerkiksi Kesproa tai Hartwallia. Näin tapahtui viime vuoden lopulla juuri pikkujoulusesongin alussa”, toteaa Forsman.

Forsmanin mukaan lakko voi tuoda ongelmia tavaran ja raaka-aineiden saatavuuteen, tilattujen kuormien tuotteiden keräämiseen sekä toimituksiin. Kerrannaisvaikutuksiin kuuluu myös ihmisten liikkuvuus.

”Mahdollinen julkisen liikenteen lakko vaikuttaa ihmisten liikkumiseen, mikä puolestaan vaikuttaa kaikkeen keskustaan suuntautuvaan kaupankäyntiin —ostoksiin ja ravintolakäynteihin — kun ja jos asiakkaat liikkuvat julkisilla kulkuvälineillä”, toteaa Forsman.

”Kesän jälkeen alamme näkymä on heikentynyt huonon kysynnän vuoksi lukuun ottamatta Pohjois-Suomen talvisesonkia. Olemme tilanteessa, jossa yrityksissä joudutaan lomauttamaan ja irtisanomaan työntekijöitä. Lisäksi emme ole täysin toipuneet koronakriisistä, kun päällä ovat uudet kriisit. Tällaisessa markkinatilanteessa Pam ei todellakaan edistä jäsentensä etua ja hyvinvointia”, arvioi Forsman.

Suurimmat vaikutukset lakoilla onkin työvoimavaltaisiin palvelualan yrityksiin ja teollisuuteen. Palvelualalla on vielä monia yrityksiä, jotka eivät ole täysin toipuneet korona-ajan ongelmista. Teollisuuden häiriöt puolestaan heikentävät Suomen vientiä.

”Lakkojen haittavaikutukset kohdistuvat aivan väärään kohderyhmään, työllistäviin yrityksiin ja tavallisiin kansalaisiin”, toteaa Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen.

Tuovinen korostaa, että lakot ovat poliittisia kannanottoja demokraattisesti valitun enemmistöhallituksen suunnitelmia vastaan. Lakko-oikeutta ei sen perimmäisessä tarkoituksessa – työehtosopimusten vauhdittajana – olla heikentämässä.

”Lakkoilulle ei voisi olla huonommin valittua ajankohtaa, sillä nyt vaarannetaan Suomessa toimivien yritysten taloudellista tilannetta ja samalla omia työpaikkoja”, harmittelee Tuovinen.

Lisätietoja: Oulunkauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen, puh. 044-3134505

Kategoriat:Talous, Elinkeinoelämä