iLOQ on haka henkilöstöasioissa

Yrityskulttuuri auttaa pitämään ja houkuttelemaan osaajia

Oululainen teknologiayhtiö iLOQ kasvaa kovaa vauhtia. Silti uudet työntekijät kasvavat hyvin kiinni iLOQ-perheeseen ja yhtiön toimintakulttuuriin.

Kyse ei ole sattumasta, vaan määrätietoisesta työstä. Henkilöstöön ja yrityskulttuuriin panostamisella on juuret syvällä iLOQin strategiassa ja johdossa.

”Sillä on paljon merkitystä, että johtoporras toimitusjohtaja Heikki Hiltusesta lähtien uskoo hyvän henkilöstöjohtamisen merkitykseen. Joka asiaa ei tarvitse olla perustelemassa”, iLOQin henkilöstöjohtaja Minna Tuomikoski sanoo.

Älylukitusjärjestelmiä suunnitteleva ja valmistava iLOQ kilpailee etenkin ohjelmistokehityksen puolella samoista osaajista monien kansainvälisesti toimivien yritysten kanssa. Osaaminen on kilpailuetu, ja huippuosaajista käydään kovaa kisaa.

”Työnantajamaineemme on niin hyvä, että olemme saaneet vapaisiin paikkoihin korkeatasoisia hakijoita. Lisäksi olemme onnistuneet hyvin sitouttamisessa ja lähtijöitä on ollut vähän.”

iLOQin digitaalinen lukitusratkaisu on elektromekaaninen innovaatio, eikä alan osaajia ei kasva joka oksalla.

Välittämisen kokemus on tärkeä

Vuonna 2003 perustettu iLOQ on lähes tuplannut henkilöstömääränsä 225:een viimeisen kolmen vuoden aikana. Nykyisin iLOQilla on toimipiste 10 maassa ja omaa henkilöstöä 12 eri maassa. Välimatkoista ja koronasta huolimatta yhtiössä on onnistuttu pitämään yllä iLOQ-family -tunne.

”Sain Saksan ja Tanskan toimipisteiltä samanlaiset vastaukset, kun kysyin henkilöstöltä työpaikan vahvuuksia: iLOQ-henki, yhteisöllisyys ja johtaminen”, Tuomikoski iloitsee.

Hän nostaa esille tärkeänä tekijänä sen, että henkilöstönäkökulma on merkittävä osa yrityksen strategiaa. iLOQilla ”unique human experience” ohjaa johtamista, hyvän henkilöstökokemuksen ja sitä kautta erityisen kulttuurin rakentamista.

”Yksilön täytyy kokea, että häntä arvostetaan ja hänestä välitetään aidosti. Kaikki tähtää siihen, että sisäinen työnantajakuvamme on hyvä. Vasta sen päälle voidaan rakentaa ulkoista työnantajakuvaa.”

Neljä vuotta iLOQilla HR-asioista vastannut Tuomikoski tiesi jo entuudestaan, että yrityksessä työskennellään hyvässä ilmapiirissä.

”Perustaja on onnistunut luomaan yhtiöön vahvan yhdessä tekemisen fiiliksen.”

Tuomikosken rakentama tiimi loi HR-käytänteet ja prosessit sekä auttoi vahvistamaan ja ylläpitämään yrityskulttuuria. Toimilla varmistettiin, että henkilöstöasiat pysyvät mukana kasvun pyörteissä. Lisäksi sisäisestä viestinnästä vastaava Tuomikoski on ollut kehittämässä viestinnän kanavia, käytäntöjä ja foorumeita, joita yrityksessä ei vielä neljä vuotta sitten ollut. Ne auttavat paitsi jokapäiväisessä työssä, myös perehdyttämisessä sekä läpinäkyvyyden ja avoimuuden kehittämisessä.

”Kyllä tässä jo näkee oman käden jäljen, mikä on tosi palkitsevaa.”

Hän vetää kolmen henkilön HR-tiimiä, joka tulee lähiaikoina vahvistumaan kahdella uudella tekijällä.

Perehdyttämiseen on satsattu

iLOQilla uuden työntekijän sisääntulo vaikuttaa lähes juhlalliselta tapahtumalta.

”Kantava ajatus on, että työntekijä tuntee itsensä tervetulleeksi. Rekrytoinnin ohella perehdyttämiseen on panostettu paljon. Sitä kehitetään myös jatkuvasti palautteen perusteella.”

Uuden työntekijän ensimmäisenä työpäivänä tiimi ja esimiehet ovat tietoisia asiasta. Perehdytyssuunnitelma on valmisteltu ja työpisteessä odottaa uusi työkone, puhelin ja iLOQ-tavaraa.

”Olemme saaneet paljon kiitosta uusien työntekijöiden vastaanotosta.”

Sisäänajoa helpottaa myös e-learning-alusta, josta työntekijä voi opiskella työhön liittyviä yleisiä asioita omaan tahtiinsa.

”Ensimmäiselle parille viikolle mietimme, keitä hänen on hyvä tavata ja mihin asioihin pitää tutustua, mutta annamme uudelle työntekijälle myös aikaa ihmetellä itsekseen. On tärkeää, että toimintatavat ja kulttuuri tulevat tutuiksi.”

Oulussa järjestettävä iLOQ Days -tapahtuma on myös havaittu hyväksi tavaksi kulttuurin ylläpitämiseen ja perehdyttämiseen. Huolellinen perehdyttäminen voi vaikuttaa työläältä, mutta saattaa näkyä jo pian henkilön työtehona ja tyytyväisyytenä.

iLOQ on myös iloinen työpaikka

iLOQin laajalle levinneet reissupostaukset marraskuisessa somevirrassa kipinöivät onnistumista ja ryhmähenkeä. Oma tilauslento vei Suomesta yli 150 työntekijää palkintomatkalle Saksaan, jossa he tapasivat myös kaikkien muiden maiden kollegat. Perillä ohjelmassa oli bisnesseminaarien lisäksi Bayer Leverkusenin jalkapallo-ottelu, joukkueen suomalaismaalivahti Lucas Hradeckyn sekä formulalegenda Kimi Räikkösen tapaaminen.

”Teemme kovasti töitä, mutta osaamme myös pitää hauskaa. Pääsimme yrityksenä tavoitteeseemme ja palkitsimme henkilöstön tällaisilla elämyksillä, joita voisi olla vaikeampi päästä kokemaan yksityishenkilönä”, Tuomikoski kertoo.

iLOQ on tehnyt vuodesta 2019 sakka yhteistyötä Räikkösen kanssa, joka on nykyisellään yhtiön brändilähettiläs. Kansainvälisen näkyvyyden ohella F1-maailmasta on saatu teemoja myös tekemisen tasolle.

”Pelillistimme esimerkiksi strategian kommunikoinnin henkilöstölle F1-aiheisesti.”

Yhteisöllisyyttä eri toimipisteiden välillä on pystytty pitämään yllä virtuaalisesti. Toimipaikkojen välinen musiikkivideohaaste kasvoi sisäiseksi Oscar-gaalan ja Euroviisujen hybridiksi.

”Ruotsi tietysti voitti Euroviisut videollaan Final Lockdown. Tällaisilla tapahtumilla ja haasteilla voidaan kehittää kulttuuria, vaikka koronan takia olemme tavanneet nyt vähemmän kasvotusten.”

Viisi asiaa nousee useimmiten esiin

Vaikka iLOQ kasvaa kovaa vauhtia ja sillä on toimipisteitä eri mantereilla, samat asiat nousevat aina esiin henkilöstökyselyssä.

”Työn ja vapaa-ajan tasapaino, hyvä palkkataso, työn merkityksellisyys, hyvä ilmapiiri ja hyvä johtaminen”, Tuomikoski luettelee.

”Nämä asiat pysyvät kärjessä, mutta niiden järjestys vaihtelee hieman. Esimerkiksi nyt korona-aikana työn ja vapaa-ajan tasapaino on noussut tärkeimmäksi.”

Kyselyssä kartoitetaan merkityksellisimpiä asioita henkilöstön sitoutumisen ja motivaation kannalta.

”Sen avulla voidaan seurata, miten nimenomaan meidän henkilöstöllemme tärkeät asiat toteutuvat ja mitkä asiat vaativat kehittämistä.”

Työn ja vapaa-ajan pitäminen tasapainossa nopeasti kasvavassa teknologiayhtiössä on helpommin sanottu kuin tehty.

”Kannustamme siihen monilla tavoin ja johto näyttää esimerkkiä omalta osaltaan. Asiaan täytyy kiinnittää huomiota, sillä kasvuyrityksessä on luonnollisesti paljon keskeneräisyyttä.”

Henkilöstön hyvinvointi lähtee johtamisesta.

”Henkilöä tuetaan kokonaisvaltaisesti – tarpeen vaatiessa myös yksityiselämän puolta.”

iLOQin henkilöstö saa halutessaan matalan kynnyksen terapiatukea esimerkiksi yksityiselämän kriisin kohdalla.

”Lisäksi työterveyshuoltomme on tavallista laajempaa. Tukea on tarjolla psykoterapiaa myöten.”

Tuomikosken ajatukset henkilöstöasioissa jalostuivat aikoinaan PKC Groupilla. Hän vastasi nopeasti kasvaneen yrityksen HR-puolesta globaalisti, mutta joutui olemaan mukana myös silloin, kun toimintaa ajettiin alas.

”Se oli valtavan kasvattavaa ja antoi perspektiiviä. Huomasin, kuinka tärkeää on ihmisten aito kohtaaminen, arvostaminen ja hyvä kohtelu.

Tuomikoski kauppakamarin hallitukseen

Tuomikosken osaaminen hyödyttää jatkossa maakunnan elinkeinoelämää laajemminkin, sillä hän aloitti juuri Oulun kauppakamarin hallituksen jäsenenä.

”Uskon, että voin tuoda lisäarvoa kauppakamarin hallituksen toimintaan. Pystyn katsomaan asioita henkilöstön, osaamisen kehittämisen ja osaajien houkuttelemisen näkökulmasta”, Tuomikoski arvioi.

”Näkökulmien ja ajatusten lisäksi pyrin aina puhumaan siitä, mitä konkreettisesti voidaan tehdä.”

Näyttää siltä, että Tuomikosken saaminen hallitukseen oli taivaassa lukittu liitto.

”Olen seurannut kauppakamarin toimintaa pitkään mielenkiinnolla, mutta en ole tullut hakeneeksi hallitukseen. Nimeni oli noussut esiin keskusteluissa ja minua pyydettiin mukaan.”

Kategoriat:Osaaminen, Henkilöstöhallinto