LähiTapiola Pohjoinen mukaan TAT Yrityskylä Pohjois-Pohjanmaahan alakoululaisten yrittäjyyskasvatukseen

LähiTapiola Pohjoinen tukee vuosina 2023–2026 Pohjois-Pohjanmaan kuudesluokkalaisille suunnattua TAT Yrityskylä Pohjois-Pohjanmaata, jonka tavoitteena on vahvistaa nuorten talous-, työelämä- ja yrittäjyystaitoja. Maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu oppimiskokonaisuus on perustettu Oulun Toppilaan vuonna 2014.

LähiTapiola Pohjoinen on tehnyt kolmivuotisen ja yhteensä 30 000 euron satsauksen Pohjois-Pohjanmaan Yrityskylään Ouluun. Opetussuunnitelmaan perustuvassa oppimiskokonaisuudessa noin 6 000 alueen kuudesluokkalaista pääsee oppimaan taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä.

– Huomisen Pohjois-Pohjanmaan rakentavat tämän päivän lapset ja nuoret. Siksi koko alueemme elinvoimaisen tulevaisuuden kannalta on välttämätöntä tarjota heille jo varhain mahdollisuus kartuttaa yhteiskuntamme osana toimimiseen tarvittavia taitoja. Niistä erityisesti oman talouden hallinta on nykymaailmassa tärkeämpää kuin koskaan. Näihin tarpeisiin Yrityskylä vastaa erinomaisesti, iloitsee LähiTapiola Pohjoisen toimitusjohtaja Veli Rajakangas.

Maailman parhaana koulutusinnovaationa palkitun oppimiskokonaisuuden toteuttaa Talous ja nuoret TAT, jonka kanssa myös monet muut LähiTapiola-ryhmän yhtiöt tekevät yhteistyötä.

– Iloitsemme alkavasta yhteistyöstä LähiTapiola Pohjoisen kanssa TAT Yrityskylä Pohjois-Pohjanmaalla. Yrityskylä lisää tutkitusti nuorten talousosaamista. Lisäksi Yrityskylään osallistuneet nuoret hakevat innokkaammin kesätöihin sekä kokevat hallitsevansa taitoja, joilla menestyä työelämässä. Pohjois-Pohjanmaalla on vahva tahto panostaa lasten ja nuorten tulevaisuuteen, kertoo TAT Yrityskylä Pohjois-Pohjanmaan kumppanuuspäällikkö Sanna Fingerroos.

Myös Rajakangas korostaa yhteisten ponnistuksien merkitystä.

–Yrityskylä on erinomainen esimerkki siitä, mitä voimme alueellisina toimijoina saada aikaan yhdessä tekemällä.

TAT Yrityskylä Pohjois-Pohjanmaan muita yhteistyökumppaneita ovat tällä hetkellä muun muassa Nokia, Osuuskauppa Arina, Oulun OP, Kraton, Oulun Yliopisto, Oulun Energia, Kiertokaari, MTK, Chocosomnia, Lumo Image, Yle, K-Ryhmä, Lidl ja Suomen Metsäsäätiö.

Yrityskylässä opitaan pienoiskaupungissa

Yrityskylä toimii tällä hetkellä Suomessa 13 alueella, ja toimintaan osallistuu lukuvuoden aikana 86 prosenttia kuudesluokkalaisista sekä 83 prosenttia yhdeksäsluokkalaisista.

Yrityskylä Alakoulussa kuudesluokkalaiset simuloivat yhteiskunnan ja yritysten toimintaa pienoiskaupungiksi rakennetussa oppimisympäristössä. Varsinaiseen Yrityskylä-päivään johdattelee opettajien koulutuksen lisäksi oppimateriaali, jota käydään läpi oppitunneilla.

Yrityskylä Alakoulu

• Peruskoulun opetussuunnitelmaan perustuva oppimiskokonaisuus taloudesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnasta.
  • Kokonaisuuden muodostavat opekoulutus, Yrityskylä-oppitunnit sekä elämyksellinen koulupäivä Yrityskylän pienoisyhteiskunnassa.
  • Oppimisympäristö on koululaisten oma yhteiskunta, pienoiskaupunki, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan saaden palkkaa tekemästään työstä. Lisäksi oppilas toimii kuluttajana ja kansalaisena osana suomalaista yhteiskuntaa.

Lisätietoja:
Veli Rajakangas, toimitusjohtaja, LähiTapiola Pohjoinen, 050 408 1406, veli.rajakangas@lahitapiola.fi

Liisa Humalamäki, markkinointi- ja viestintäjohtaja, LähiTapiola Pohjoinen, liisa.humalamaki@lahitapiola.fi, p. 040 742 4476

Sanna Fingerroos, kumppanuuspäällikkö, TAT aluetoimisto Pohjois-Pohjanmaa ja Lappi, Talous ja nuoret TAT, sanna.fingerroos@tat.fi, 044 557 0830

Kategoriat:Jäsenemme tiedottavat