Vuoden Teko Kuhmo Oy:lle – Maine Teko -kunniakirja Risto Hämäläiselle

Kainuun kauppakamariosasto antoi Vuoden Teko -palkinnon Kuhmo Oy:lle tunnustuksena investoinneista Kainuun tulevaisuuden hyväksi. Erityisesti 50 miljoonan euron investointi uuteen sahalinjaan on merkittävä. Lisäksi Kuhmo Oy:n käyttämä raaka-aine on peräisin kestävästi hoidetuista Kainuun metsistä. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 125 miljoonaa euroa.

”Arvostamme kauppakamarin huomionosoitusta erittäin suuresti. Menestyksemme muodostuu monista erilaisista tekijöistä, joista tärkeimpiä on sitoutunut ja osaava henkilöstö”, kertoo toimitusjohtaja Tommi Ruha.

Toimitusjohtaja Ruhan mukaan olennainen tekijä menestyksen taustalla on huolella valmisteltu strategia, joka ohjaa yrityksen keskittymään olennaiseen.

”Raaka-aineen saatavuuden suhteen sijaintimme on erinomainen, mutta tietenkin lopputuotteen logistiikan suhteen se voisi olla parempi”, toteaa Ruha.

Työvoiman saatavuuden suhteen Kuhmo Oy:n tilanne on hyvä, sillä yritys on panostanut pitkäjänteisesti henkilöstönsä koulutukseen.

”Meillä on tällä hetkellä noin 30 työntekijää, jotka on rekrytoitu tai ollaan rekrytoimassa oppisopimuksen kautta”, kertoo Ruha.

Ruhan mukaan puunjalostusteollisuuden talousnäkymät ovat varsin hyvät pitkällä ja keskipitkällä tähtäimellä.

”Ilmastopolitiikasta johtuen puun suosio on kasvamassa kehittyneissä maissa, mutta eri syistä johtuen tuotanto ei kasva kysynnän mukana Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Pitää myös ottaa huomioon, että Venäjän perinteinen tuotantoreservi ei ole nykytilanteessa käytössä, joten Pohjoismaiden puulla tulee olemaan hyvä markkinatilanne”, arvioi Ruha.

Huomionosoitus lentojen puolustajalle

Kainuun kauppakamariosasto myönsi jo viidennen kerran myös Vuoden maineteko -kunniakirjan, jonka sai Kajaanin kaupungin kehitysjohtaja Risto Hämäläinen. Perusteluissa todetaan, että Hämäläinen on osoittanut perikainuulaista sitkeyttä vaikuttaessaan alueellisen saavutettavuuden säilymiseen.

”Kauppakamarin tunnustuksen saaminen on todella hienoa, enpä olisi ikinä uskonut sellaista saavani. Olen tehnyt pitkään työtä hyvien kumppanien kanssa lentoliikenteen eteen. Vuonna 2007 Kajaanin kaupunginhallitus antoi tehtäväksi vaikuttaa silloisiin Finnairin hintoihin. Sen jälkeen pysyväksi osaksi virkatyötä on muodostunut yhteistyö lento-operaattoreihin, Finnair, Flybe, DAT ja nyt taas Finnair.”, kertoo Hämäläinen.

Hämäläisen mukaan tulevaisuus riippuu siitä, ovatko reittilentojen matkustajamäärät tarpeeksi suuria. Hämäläinen korostaa, että vain lentoja käyttämällä voi varmistaa niiden jatkuvuuden.

”Kun lentojen täyttöaste ja reittikohtainen kannattavuus ylittää tietyn rajan, niin silloin voidaan avata keskustelu Finnairin kanssa paluusta markkinaehtoiseen liikenteeseen. Raja-arvo on yli 4000 matkustajassa kuukaudessa, tarkkaa lukua on hankala arvioida”, sanoo Hämäläinen.

”Joka tapauksessa lennot on nyt turvattu kevääseen 2026 saakka valtion ostoliikenteenä. Se tukee yrityksiä teollisuudesta, teknologiasta, liike-elämän palveluista matkailuun suunnittelemaan seuraavien vuosien liiketoimintaa pitkäjänteisesti. Ja omana henkilökohtaisena viranhaltijan näkemyksenä – ei minään Kajaanin kaupungin virallisena näkemyksenä – voin luvata, että lennot jatkuvat senkin jälkeen, tavalla tai toisella”, päättää Hämäläinen.

Aiempia Vuoden Teko -palkinnon saajia:

2022 CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
2021 Terrafame Oy
2020 Pulse247 Oy
2019 Pekka Heikkinen & Kumpp. Oy
2018 Sotkamo Silver Oy
2017 Critical Force Oy
2016 Transtech Oy

Maine Teko -kunniakirjan aiemmat saajat:

2022 Kainuun Yrittäjät
2021 Kajaanin ammattikorkeakoulu
2020 Sotkamon Jymy
2019 Kuhmon Kamarimusiikki

Lisätietoja:

Jari P. Tuovinen
toimitusjohtaja, Oulun kauppakamari
jari.tuovinen@chamber.fi

Vuonna 1918 perustetun Oulun kauppakamarin missiona on edistää elinkeinoelämän yhteisiä toimintaedellytyksiä sekä tarjota koulutus- ja kehittämispalveluita. Oulun kauppakamarin visiona on olla keskeisin vaikuttaja ja halutuin yhteistyökumppani Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa elinkeinopolitiikassa. Toiminnan tuloksena yritysten toimintaympäristö kehittyy jatkuvasti kilpailukykyisemmäksi. Oulun kauppakamari valittiin Vuoden kauppakamariksi Suomessa 2022.

Kategoriat:Investoinnit, Saavutettavuus