Vituiks Män

Kalajokilaakson kauppakamariosaston puheenjohtaja Jari Pirinen

Lauluntekijät Atso Soivio / Heikki Kuula / Jani Tuohimaa / Jarkko Meretniemi / Jon-Jon Geitel / Mikko Kuoppala / Olli Äkräs / Ossi Saarinen / Roope Salminen ovat ilahduttaneet meitä suomalaiseen mielenmaisemaan uppoavalla kappaleella, jonka kertosäe kuuluu ”Taas kusin tän oon Vituiks Män, Mul ei oo viittaa eikä supervoimii, Vaik kuinka yritän oon Vituiks Män”.

Tämän me osaamme jo ties kuinka monennessa polvessa. Kellä onni on, se onnen kätkeköön. Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla. Itku pitkästä ilosta. Mies tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta. Ylpeys käy lankeemuksen edellä. Mitäpä sitä tällä pohjalla muuta yrittämään, kuin leukaa rintaan ja kohti uusia pettymyksiä ja oikeastaan ainoa paikka olla luovempi on some, jossa voi nimettömänä ilkkua ja pilkata, jos joku jotain yrittää.

Emme olisi kansakuntana tässä, jos emme välillä onnistuisikin. Onnistumisen käsittely on vain niin hankalaa. Tunteet pitäisi kaivaa mukaan, mutta kun… Start up -yrityksessä saattaa olla kello, jota soitetaan, kun saadaan kauppa. Jossain välissä kello siirtyy takahuoneeseen ja enempi juhlistaminen arkipäiväistyy. Baarimikko soittaa tippikelloa asiakkaan antaessa positiivista taloudellista palautetta. Näyttääkö muita tunteita – ei tarvitse, koska kello. Oppikirjan mukaan esimies huomioi onnistumiset johtamisessaan motivoinnin, aineettoman palkitsemisen ja palautteen välineenä. Jep, aika tylsältä kuulostaa.

Urheilu on ollut hyvä kanava onnistumisen tunteiden kanavointiin. Urheilijat psyykkaavat itsensä huippusuoritukseen mielikuvaharjoitteilla ja näyttävät onnistuessaan tunteensa. Samalla se tarjoaa meille muillekin mahdollisuuden samaistua ja hetkellisesti – ja etenkin hyväksyttävästi – näyttää tunteitamme. Kollektiivinen ilo ja onnellisuus Kärppien ja AC Oulun menestyessä tuntuu hyvältä. Ainakin minusta. Uskon, että itse kukin jaksaa tällaisen ottelutapahtuman jälkeen olla päiväkausia positiivisempi omassa päivätyössään.

Kävin kesällä Göteborgissa Coldplayn konsertissa. Nyt ymmärrän, miksi yhtyeen konserttien liput myydään minuuteissa loppuun. Kokemus oli onnellistuttava. Jos sellaista sanaa nyt on olemassakaan. Ainakin se tunne oli ja on pitkävaikutteinen.

Mitä tällä tunteilulla haen? Oulun kauppakamarin listaamista kärkihankkeista yksi on Oulun tapahtuma- ja elämysareenan, monitoimiareenan rakentaminen. Siitä tulee yksi pohjoisen Suomen merkittävimmistä ja vaikuttavimmista kaupunkikehittämisen hankkeista, jonka vaikutus yltää koko puolen Suomen alueelle. AC Oulu puolestaan edisti omaa stadionhankettaan, joka kohtasi täysin epäreilua vastustusta. Ankeuttaminen ja valittaminen on helppoa, mutta yrittäminen ja kehittäminen elättää meidät kaikki.

Pohjoisella alueella on 187 miljardin euron investointipotentiaali. Se ei synny pessimismillä. Kyllä, talvi pohjoisessa on pitkä ja pimeä, mutta meillä on täysi mahdollisuus rakentaa itsellemme fasiliteetit, joissa saamme valoa pimeään ja jaettavaksemme hienoja tunteita, jotta jaksamme sekä pystymme parempaan työssämme. Hyvänolon tunne kantaa paremmin.

Jari Pirinen
Kalajokilaakson kauppakamariosaston puheenjohtaja