Ulkomaalaisten osaajien juurtuminen lähtee työelämästä – kansainväliset opiskelijat tarvitsevat harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja

Oulun kauppakamarin palvelusektorin johtaja Mari Viirelä

Kauppakamareiden tekemän ulkomaalaisten osaajien rekrytointia selvittäneen kyselyn mukaan Oulun kauppakamarin toiminta-alueella on hyvät valmiudet ottaa ulkomaalaisia opiskelijoita harjoitteluun ja kesätöihin, mikä on monesti nuoren ensimmäinen askel työelämään.

Kyselyn mukaan yli 70 prosentilla vastanneista yrityksistä kokemukset ulkomaisen työvoiman palkkaamisesta ovat olleet myönteisiä tai erittäin myönteisiä. Yli 40 prosenttia vastanneista yrityksistä aikoo jatkossa palkata tai vuokrata ulkomaalaisia osaajia.

– Tämä on ilahduttava tulos, koska esimerkiksi Oulussa on paljon kansainvälisiä opiskelijoita, jotka tarvitsevat harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja. Kansainvälisen opiskelijan palkkaaminen on helppo tapa lähteä muuttamaan yrityskulttuuria kansainvälisemmäksi, koska kyse on määräaikaisesta sitoumuksesta. Meillä on käynnissä Oulu Talent Hub -hanke, joka auttaa tarvittaessa osaajan löytymisessä, jos yrityksellä on halu palkata sellainen, kertoo Viirelä.

Vastausten perusteella Oulun kauppakamarin toiminta-alueen yrityksissä on myös kielitaidon puolesta hyvä valmius ottaa kansainvälisiä osaajia töihin. Tässä suhteessa alue poikkeaa positiivisella tavalla muusta Suomesta.

– Tässä saattaa näkyä erityisesti Oulun alueen vahva ICT-sektori, jossa työkieli on usein englanti. Toisaalta alueella on myös vahva matkailusektori, jossa kielitaitoa tarvitaan. Jos yrityksissä arkaillaan kielitaidon riittämättömyyttä tai rallienglantia, niin tässä kohtaa me suomalaiset olemme usein liian vaativia itsellemme. Täydellisyyttä ei vaadita, että ymmärrämme toisiamme ja työ tulee tehdyksi, sanoo Viirelä.

Kyselyn mukaan kielitaitoa enemmän yrityksiä haastaa kansainvälisten osaajien rekrytointi.

– Tässä kohtaa onkin hyvä tarkastella yrityksen nettisivuja ja some-näkyvyyttä ja miettiä, millaisen kuvan ne yrityksestä antavat kansainväliselle osaajalle? Olisiko siellä mahdollisuus parantaa ja tehdä yritys houkuttelevammaksi? kysyy Viirelä.

Kyselyn mukaan kansainvälisille rekrytoinneille todellakin on tarvetta, sillä lähes 70 prosenttia vastanneista yrityksistä kokee pulaa tai suurta pulaa osaavasta työvoimasta.

– Kolmasosa kyselyyn vastanneista yrityksistä on tehnyt kansainvälisiä rekrytointeja viimeisen viiden vuoden aikana, mikä on hyvä merkki työmarkkinoiden kansainvälistymisestä, arvioi Viirelä.

Kyselyn tulokset Oulun kauppakamarin alueelta

Lisätietoja: Mari Viirelä, Oulun kauppakamarin palvelusektorin johtaja, 050 4822 305, mari.viirela(a)chamber.fi

Kategoriat:Osaaminen, Työvoima