Tapahtumilla ja kansainvälistymisellä kasvua syntyy koko Pohjois-Suomeen

Janne Anttila

Pohjoisen alkukesä on kuin luonnon konsertti, joka kutsuu meidät ulos nauttimaan. Raikas vihreys maalaa maisemaa, valon määrä sytyttää mielissämme uutta innostuksen kipinää ja saamme jälleen kokea unohtumattomia taianomaisia hetkiä. Edessä olevat kesätapahtumat ovat kuin uusi luku elämän kirjassa – täynnä ystävyyden iloa ja merkityksellisiä kohtaamisia.

Tämä ja ensi vuosi ovatkin Pohjois-Suomessa tapahtumatarjonnaltaan erityisen vilkkaita. Meneillään oleva Kalajoki 500 juhlavuosi on täynnä mitä innostavampia elämyksiä. Oulun kesän suurtapahtumiin sisältyvät tänä vuonna sekä Asuntomessut että Kuninkuusravit, lukuisien muiden alueemme tapahtumien lisäksi.

Heti vuodenvaihteesta edessä onkin sitten ainutlaatuinen Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi. Se ei ole vain Oulun mahdollisuus, vaan myös koko Pohjois-Suomen. Onnistumisen myötä toivomme koko alueelle pitkäaikaisia myönteisiä vaikutuksia kulttuurielämään, matkailuun ja aluetalouteen.

Samana vuonna, kesäkuussa 2026, toteutuu Farmari maatalousnäyttely Kalajoen matkailukeskuksessa. Kyseessä on Kalajoen matkailun historian suurin tapahtuma, jonne odotamme jopa yli 70 000 osallistujaa.

Kalajoen Marinan vierassatamakin avautuu juuri sopivasti kesäksi 2026. Marina tarjoaa ainutlaatuisen luonnon näyttämön uusille tapahtumille aavan Perämeren, pehmeälinjaisten hiekkadyynien ja upeiden auringonlaskujen äärellä. Perinteisten Maakallan ja Rahjan saariston meriretkien sekä vesiaktiviteettien lisäksi tavoitteena on venemessuja, purjehduskilpailuja ja regattoja.

Myös Pohjanlahden yhteistyösatamaverkoston kehitystyö veneilijöille on käynnissä. Merellisten palvelujen ekosysteemi vahvistuu ja luo vetovoimaa koko rannikollemme.

Kansainvälisten matkanjärjestäjien kiinnostus arktista rannikkoseutua kohtaan on viime vuosina kasvanut selvästi. Rento, pohjoinen elämäntyyli puhuttelee hyvällä tavalla ja luontokokemukset jäävät mieleen, esimerkkinä vaikkapa meren yllä loimuavat revontulet.

Yhä useammat kansainväliset asiakkaat haluavat kiertää useita kohteita matkallaan. Tämän mahdollistamiseksi rannikkomme matkailutoimijat ovat määrätietoisesti tehneet toisiaan täydentäviä palveluita.

Yhteinen nimittäjä onnistumiselle tapahtumatuotannossa ja kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa onkin paikallisten osaajien saumaton yhteistyö. Mitä enemmän yhdistämme voimamme tuotannoissa ja kehittämishankkeissa, ja mitä enemmän kohtaamme toisiamme tilaisuuksissa – joissa vuoropuhelu virtaa mutkattomasti – sen paremmin tunnemme toisemme. Nämä kohtaamiset avaavat uusia ikkunoita toistemme maailmaan, kasvamme yhdessä. Luottamuksen kivijalalle rakentuu asiakaslähtöisiä palveluja.

Paljon on pohjoisessa yhteistyöllä luotu. Kyllä kelpaa vieraiden saapua tutustumaan paikalliseen tarjontaan – ja nautitaan itsekin!

Kirjoittaja: Janne Anttila
Kalajokilaakson kauppakamariosaston puheenjohtaja
Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n toimitusjohtaja

Kategoriat:Työelämä, Kansainvälisyys, Kasvu, Matkailu, Osaaminen, Elinkeinoelämä