Olemme täällä pohjoisessa etäällä päämarkkinoista ja siksi hyvä saavutettavuus, niin maanteitse, raiteilla kuin lentäen, on aivan oleellista alueen elinvoimalle. On selvää, että vientiyritykset tarvitsevat toimivat lentoyhteydet maailmalle, mutta lentoyhteyksien pitää palvella myös Suomen sisällä matkustavia.
Kansallinen lentoyhtiömme Finnair kertoo 2023 vuosikertomuksessaan, että ”tavoitteena on olla moderni pohjoismainen lentoyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden muokata matkaansa halutunlaiseksi sen jokaisessa vaiheessa ja on heille merkityksellinen myös muulloin kuin matkustaessa.” Valitettavasti strategia ei näy käytännössä Oulu-Helsinki-Oulu välillä liikematkustajalle, kun muutoksiin on tarjolla ”ei oota”.
Vaikka Finnair on kasvattanut konekapasiteettiaan kuluneena vuotena noin 10 % edellisvuoteen verrattuna, pitäisi ulosliisattuja koneita ottaa vieläkin enemmän yhtiön omaan käyttöön tyydyttämään yrityselämän tarpeet. Liike-elämän näkökulmasta vuoroja pitää olla enemmän ja vähintään yrityselämälle kriittisten vuorojen konekapasiteetti pitää maksimoida. Liike-elämässä on aina ratkaisuja, jos niin halutaan. Pörssiyhtiöllä keinoja on myös, mutta onko halua? Kysymys kuuluukin, optimoiko pörssiyhtiö omaa tulosta alueiden elinvoiman kustannuksella? Onko omistajaohjauksella mahdollisuutta vaikuttaa strategiaan, jotta se huomioisi nykyistä paremmin Suomen eri alueiden aluetaloudelliset vaikutukset?
Jos strategiana on painottaa jatkuvaa kustannustehokkuutta ja optimointia, niin on selvää, että tällöin syödään hallitusohjelmaan kirjattua tavoitetta talouskasvun edellytysten vahvistamisesta. Työ- ja elinkeinoministeriön ja sen hallinnonalan strategia painottaa kestävän kasvun edellytyksiä taloudellisesti mm. alueiden elinvoiman vahvistumisella. Tavoitteena on investointien lisääntyminen ja viennin kasvu. Myös teollisuuden keskittymien vahvistuminen koko Suomessa mainitaan kasvun edellytyksenä. Toimivilla lentoyhteyksillä ei vain Suomesta ulospäin vaan myös Suomen sisällä, on tämän tavoitteen saavuttamisessa tärkeä rooli.
Oulun kauppakamarin tekemän kyselyn mukaan Oulun lentoasemaa käyttävien yritysten odotukset lentoliikennetarpeista ovat kasvusuunnassa seuraavan kahden vuoden aikana. Matkustajapotentiaalia täyttää koneet siis löytyy, jos hinta on kohtuullinen. On vaikea saada matkustajatilastoja osoittamaan kasvua, jos koneiden kapasiteetti ei anna mahdollisuuksia kasvulle. Nykyisillä resursseilla lentoliikenne on taloudellisen kasvun todellinen pullonkaula Oulun lentoaseman vaikutusalueella.
Erja Sankari
varatoimitusjohtaja, operatiivinen johtaja
iLOQ
Jarkko Pyykkönen
Oulun yksikön johtaja
Nokia
Jukka Haapalainen
toimitusjohtaja
Leden Group
Jari P. Tuovinen
toimitusjohtaja
Oulun kauppakamari