Suurin uhka yritysten kasvulle on päättäjien tempoilu

Palvelusektorin johtaja Mari Viirelä, Oulun kauppakamari.

Keskuskauppakamarin syyskuussa toteuttama talouskysely(*) antaa mielenkiintoisia tuloksia Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun osalta. Viitteitä noususta on, vaikka alueen vastaajista vain viidesosa pitää yleisiä tunnelmia optimistina.

Yritysten odotukset työntekijämäärän kasvusta alueella (29,5 %) ovat koko maan tuloksia (19,7 %) positiivisemmat. Alueella 43,2 % vastaajista kertoo investointien olevan pienemmät tulevalle vuodelle kuin edeltävän 12 kuukauden investoinnit ovat olleet. Verrattuna valtakunnallisiin tuloksiin, tulos on hiukan koko valtakunnan tasoa (34,5 %) korkeampi ja osoitus epävarmuudesta toimintaympäristössä.

Suurimmaksi yritysten toimintaa rajoittavaksi tekijäksi nousee sekä alueellamme että koko maassa riittämätön kysyntä. Top 3-listalle nousee alueella myös rahoituksen saatavuus, mikä heijastelee pankkien kiristynyttä luotonantoa ja voi osaltaan selittää investointienkin tilannetta.

Monelle yritykselle julkiset hankinnat ovat matalasuhdanteessa elintärkeitä ja ne myös ovat liiketoiminnan vauhdittajia suotuisempaa suhdannetta odotettaessa. Talouskyselyn perusteella julkisten hankintaorganisaatioiden olisikin syytä paneutua huolella tarjouspyyntöjen ehtoihin, etteivät ne sulje pois pk-yrityksiä liian kovilla vaatimuksilla esimerkiksi liikevaihtoon tai maksuehtoihin liittyen. Oikein laadituilla tarjouspyynnöillä voidaan tukea alueellista taloutta ja varmistaa, että markkina säilyy terveenä.

Paikallisen sopimisen lisääminen on yksi istuvan hallituksen uudistuksista, joilla kehitetään Suomen työmarkkinoita joustavampaan suuntaan. Uudistusten tarkoitus on tukea työllisyyttä, talouskasvua, kilpailukykyä ja tuottavuuden kehitystä. Talouskyselyn perusteella yritykset näkevät uudistukset positiivisina. Alueella reilu kolmannes (34,8 %) vastaajista näkee muutoksen vauhdittavan rekrytointeja ja 45,3 % vastaajista uskoo uudistusten vauhdittavan tuottavuutta pitkällä tähtäimellä.

Turbulentti toimintaympäristö haastaa yrityksiä ja yritysten kasvua. Globaalissa maailmassa olemme entistä linkittyneempiä ja riippuvaisempia toimista, joita myös Suomen ulkopuolella tapahtuu. Talouskyselystä välittyykin selkeä toive päättäjille: koska suurin uhka yritysten kasvulle on päättäjien tempoilu ja ennalta-arvaamattomat päätökset, olisi kestävän linjan luominen ja siinä pysyminen yli hallituskausien erittäin tärkeää yritysten kasvun turvaamiseksi.

(*) Kauppakamarien Talouskysely tehtiin 24.-26.9.2024 ja siihen vastasi 1460 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Oulun kauppakamarin alueelta vastaajina oli 94 yritystä. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.

Kirjoittaja: Mari Viirelä, Oulun kauppakamarin palvelusektorin johtaja

Kategoriat:Kasvu, Mielipide, Talous, Elinkeinoelämä, Kilpailukyky