Reino Huusko Kainuun kauppakamariosaston puheenjohtajaksi

Kainuun kauppakamariosaston hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Loiste-yhtiöiden toimitusjohtaja Reino Huusko, joka aloittaa luottamustehtävässään ensi vuoden alussa. Huusko seuraa tehtävässä OP Kainuun toimitusjohtajaa Teuvo Perätaloa, joka jatkaa kauppakamariosaston toiminnassa hallituksen jäsenenä.

Reino Huusko (59) on kokenut yritysjohtamisen ja hallitustyöskentelyn ammattilainen, jonka kokemus ulottuu työuralla peräti 35 vuoden päähän. Hän on nähnyt Kainuun elinkeinoelämän nousut ja laskut jo viidellä vuosikymmenellä, joten perspektiiviä alueen nykyhetken suurimpien haasteiden arvioimiseen riittää.

”Kainuulla menee tällä hetkellä varsin hyvin, mutta osaavan työvoiman saannissa meillä tulee olemaan jatkossakin haasteita. Osaavan työvoiman ja työllisyyden lisääminen ovatkin päätavoitteitamme. Erityisen tärkeää on maakunnan ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden ja työntekijöiden houkuttelu ja kiinnittäminen Kainuuseen”, sanoo Huusko.

Huuskon mukaan investointien edistäminen alueen kärkitoimialoilla on myös olennaisen tärkeää tulevaisuuden näkökulmasta.

”Kainuun kärkialat ovat kaivannaisala, biotalous, teknologiateollisuus ja matkailu. Meidän tulee edistää julkisia, kuntien ja valtion, investointeja Kainuussa kysynnän ja työllisyyden vahvistamiseksi. Lisäksi lupakäytäntöjen sujuvoittaminen ja valitusprosessien nopeuttaminen on tärkeää”, toteaa Huusko.

Edellä mainittujen teemojen lisäksi Kainuun kauppakamariosaston päätavoitteita vuonna 2022 ovat saavutettavuuden parantaminen sekä yritysten kasvun ja kansainvälistymisen tukeminen.

Kainuun kauppakamariosaston varapuheenjohtajaksi valittiin Jani Moilanen (Kaisanet) ja hallituksen uusiksi jäseniksi Olli Kokkonen (LähiTapiola Kainuu-Koillismaa) ja Elina Tervonen (Vumos) sekä uudelleen jäseniksi Joni Lukkaroinen (Terrafame), Teuvo Perätalo (OP Kainuu) ja Eero Suutari (Sunit).. Kauppakamariosaston asiamiehenä ja hallituksen sihteerinä toimii Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen.

Lisätietoja:

Reino Huusko, Kainuun kauppakamariosaston puheenjohtaja vuoden 2022 alusta