Positiivisuutta Pohjoisen ohjelman tekemiseen

Esa Pellikainen, Oulun kauppakamari

Oulun kaupunki, Pohjois-Pohjanmaan liitto ja Oulun kauppakamari järjestivät Pohjoisen Turvallisuus- ja talousfoorumin 21.8. Foorumi oli jatkoa vuotta aiemmin pidetylle tilaisuudelle ja tämän vuoden ohjelman läpileikkaavana teemana oli hallitusohjelmaan kirjattu ja jo käynnistyneen ”Pohjoisen ohjelman” tilanne. Pääpuhujana tilaisuudessa oli pääministeri Petteri Orpo.

Kalevassa 22.8. ”raportoitiin” tilaisuuden antia mielestäni turhan pessimistisesti. Jutun otsikkona reviteltiin ”Oululle lyötiin jäitä hattuun”. Yhtenä noin 200 kuulijan silminä ja korvina haluan nostaa esille omien havaintojeni kautta saamani positiivisen käsityksen tilaisuuden annista.

Ensiksi haluan muistuttaa, että Pohjoisessa ohjelmassa ei ole kyse pelkästään Oulua koskevista kehittämisen asioista, vaan koko Pohjois-Suomen asioista – Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan asioista. Myös yleisössä paikan päällä oli edustajia kaikista näistä maakunnista. Kaikki pohjoisen maakunnat ovat mukana myös pääministerin johdolla valtioneuvoston asettamissa Pohjoisen ohjelman valmisteluryhmässä ja neuvottelukunnassa.

Pääministeri aloitti puheensa kertomalla, että Kokoomuksen ministeriryhmä aloitti kesäkokouksensa edellisenä päivänä Rovaniemellä ja hän jatkoi foorumiin juuri siksi, että Pohjois-Suomessa katsotaan eteenpäin ja yritteliäisyys on kantavana asenteena. Minusta tämä oli heti kärkeen tilaisuuden positiivisuutta ilmentävä aloitus. Puheessaan pääministeri jatkoi, että hän ja hallitus ottavat Pohjoisen ohjelman vakavasti. Tilaisuuden paneelissa mukana ollut ja Pohjoisen ohjelman prosessista vastaava valtiosihteeri Risto Artjoki täydensi, että kaikki ministeriötkin ovat sitoutuneita työhön yhdessä alueen edustajien kanssa. Positiivisuus siis jatkui virkakunnan korkeimman edustajan toimesta.

Pääministerin toimintaympäristökuvauksessa nousivat erinomaisesti esille pohjoisen merkityksen vahvistuminen Suomen asioissa, ja mm. NATO:n näkökulmasta Pohjois-Suomeen kohdistuu valtava kiinnostus osaamisen ja investointien osalta. Pääministerin johdolla myös EU:n jatkava puheenjohtaja on informoitu Itä- ja Pohjois-Suomen asemasta ja tilanteessa Venäjän raja-alueina. Tämän kautta on hyvät mahdollisuudet saada aikaan uudenlaisia EU:n rahoitusinstrumentteja alueen kehittämiseen. EU:ssa on näin toimittu ennenkin suurien muutosten aikaan, esimerkiksi Iso-Britannian Brexitin seurauksena.

Pääministeri tunnisti pohjoisen logistiikan kysymykset ja kehittämisen kohteet ainoana porttina länteen. Myös tilaisuudessa puhunut kenraaliluutnantti, sotatalouspäällikkö Mikko Heiskanen kävi niitä läpi miltei teittäin ja siltakohtaisesti, ja nostaen ns. CEF-rahoituksen mahdollisuudet. Pääministerin mukaan tällä hallituskaudella rahoitusta on luvassa Suomen ainoalle pääradalle 500-600 miljoonaa euroa. Oulu-Liminka kaksoisraiteelle tehdään investointipäätöksiä heti, kun suunnitelmat ovat valmiina.
Pääministeri luetteli monia asioita, joihin Pohjoisen ohjelman luonnoksessa on viitattu; Fingridin toiminnan tukeminen, investointien luvituksen sujuvoittaminen, osaamiseen ja tuotekehitykseen satsaaminen, matkailun mahdollisuudet jne.

Nyt on aika Pohjois-Suomen toimijoiden jatkaa positiivisella asenteella valmistelua ja työtä yhdessä valtioneuvoston ja ministeriöiden edustajien kanssa. Pöydälle saadaan varmasti napakka määrä yhteismitallisia kehittämisen asioita, uusia ideoita ja myös niiden ratkaisuun istuvia prosesseja. Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan nykyistenkin toimintatapojen muutoksesta. Tulee myös miettiä, mitä esille nousseista ”hankkeista” voidaan myös edistää muutoin, kuin Pohjoisen ohjelman kautta.

Esa Pellikainen, varatoimitusjohtaja, Oulun kauppakamari

Kategoriat:Investoinnit, Mielipide, EU, Rahoitus, Talous, Politiikka