Lämmin kiitos kaikille syksyn 2024 jäsentyytyväisyyskyselyyn vastanneille! Kyselyssä kartoitimme näkemyksiä kauppakamarin toiminnasta, palveluista, viestinnästä ja vaikuttamistyöstä. Vastausten avulla kehitämme toimintaamme vastaamaan yhä paremmin jäsentemme tarpeita. Tässä katsaus tuloksiin ja tulevaisuuden kehityssuuntiin.
Jäsenpalvelut ahkerassa käytössä
80 % vastaajista hyödynsi palveluitamme vuoden aikana – upea saavutus, joka kertoo palveluidemme kysynnästä ja merkityksestä! Palveluiden ulkopuolelle jääminen johtui usein uusien jäsenten perehtymättömyydestä tai tiettyjen alakohtaisten koulutusten tai palveluiden puutteesta. Tämä ohjaa meitä tarkastelemaan viestintämme tehokkuutta ja palveluntarjontamme monipuolisuutta uudella tavalla.
Jäsenet arvostavat tiedostusta, koulutuksia ja verkostoitumismahdollisuuksia
Kyselyssä pyydettiin arvioimaan kauppakamarin toimintaa ja palveluita ja niistä saatavaa hyötyä henkilökohtaisesti tai yrityksen kannalta. Pyysimme vastauksia asteikolla 1-5 (5 erinomainen). Kyselyssä selvisi, että jäsenet kokevat saavansa eniten hyötyä:
- kauppakamarin jäsentiedotuksesta (3,63)
- ajankohtaiskoulutuksista (3,43)
- seminaareista ja tapahtumista (3,32)
- verkostoista (3,08)
Kyselyyn vastanneet kokivat saavansa vähiten hyötyä kansainvälistymiseen liittyvästä tuesta ja ulkomaankaupan asiakirjoista. Tulokset ohjaavat meitä vahvistamaan erityisesti suosituimpia palveluita ja laajentamaan tarjontaamme kohdennetusti.
Kauppakamarin vaikuttamistyö liiketoiminnan edistäjänä
Vastaajat kokivat yrityksen tai organisaation kannalta tärkeimmiksi vaikuttamiskohteiksi:
- yritysten näkemysten esiin nostamisen julkisuudessa (58 %)
- osaavan työvoiman saatavuuteen vaikuttamisen (47 %)
- koulutuskysymyksiin vaikuttamisen (40 %) sekä
- vastuullisen yritystoiminnan edistämisen (39 %).
Vähiten painoarvoa vastaajat antoivat verotukseen ja aluesuunnitteluun sekä kaavoitukseen vaikuttamiselle.
Positiiviset arvosanat antavat suuntaa tulevaan
Vastaajat antoivat kauppakamarin toiminnalle yleisarvosanan 4,0 (asteikolla 1–5, 5 erinomainen), mikä osoittaa luottamusta ja tyytyväisyyttä toimintaamme. Peräti 64 % vastaajista antoi toimintamme arvosanaksi 4, ja 20 % piti toimintaamme täysin tavoitteita vastaavana. Tulos on vahva osoitus jäsentemme luottamuksesta, ja se kannustaa meitä kehittämään toimintaamme edelleen, jotta voimme jatkossa jopa ylittää odotukset!
Alueellisen näkyvyyden lisääminen (Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu) ja markkinointiviestinnän parempi koordinointi nousivat kyselyssä tärkeimmiksi kehityskohteiksi. Edellä mainittuihin pyrimme kiinnittämään jatkossa entistä enemmän huomiota.
Viestintä vahvana tukena – sähköinen jäsentiedote ykkössuosikki
- 78 % kokee saavansa riittävästi tietoa kauppakamarin viestinnästä
- 69 % vastaajista pitää kauppakamarimme viestintää kiinnostavana tai jokseenkin kiinnostavana
- 57 % vastaajista on samaa tai ja jokseenkin samaa mieltä siitä, että kauppakamarimme näkyvyys mediassa on hyvä
90 % kyselyn vastaajista pitää sähköistä jäsentiedotetta parhaana viestintäkanavanamme. Toiselle sijalle tulivat kauppakamarimme nettisivut (52 %), kolmannelle henkilökohtaiset kontaktit (37%) ja neljänneksi sosiaalinen media (33%).
Kehitämme parhaillaan jäsenviestintäämme personoidumpien jakelulistojen osalta ja laajennamme viestintäämme uusien sisältömuotojen, kuten suosittujen lyhytvideoiden suuntaan. Tarkastelemme säännöllisesti viestintämme sisältöjä ja kanavavalintoja jäsentemme palautteen pohjalta.
Suosittelijat kertovat: Kauppakamarin jäsenyys kannattaa!
Jäsenyyden suosittelijat (yhteensä 54 %) pitävät tiedonsaantia, neuvontaa, koulutusta ja verkostoitumismahdollisuuksia merkittävinä jäsenetuina. Jäsenyytemme NPS eli suositteluindeksi nousi 37:ään edellisestä kyselystä (kevät 2024: NPS 21). Tulos osoittaa kokonaisjäsenkokemuksen parantuneen, mutta tässä meillä on kuitenkin vielä paljon kehitettävää verrattuna esimerkiksi koulutuspalveluihin, joiden suositteluindeksi oli vuonna 2023 72 ja vuonna 2024 huikeat 82! Lisäksi vientiasiakirjapalvelujemme asiakastyytyväisyys on ollut vuodesta toiseen korkealla tasolla; vuonna 2023 NPS oli 89 ja vuonna 2024 83.
Kiitämme suosittelijoitamme seuraavista palautteista:
”Meitä on palveltu ja neuvottu erinomaisesti.”
”Ajankohtainen tieto, koulutukset ja verkosto – siinä kolme kovaa.”
” Erinomainen tapa verkostoitua yli toimialarajojen.”
”Hyvä verkosto ja koulutusmahdollisuudet. Erityiskiitos HHJ -kurssista!
”Luotettava järjestö, josta saa asiantuntevaa koulutusta ja alennusta esim. ansiomerkeistä.”
”Kauppakamari on alueellinen elinkeinoelämän edunvalvoja, jolla on tärkeä yhteiskunnallinen rooli alueellisesti ja valtakunnallisesti.”
Tule mukaan kehittämään kanssamme!
Oulun kauppakamarin toiminta perustuu aktiiviseen vuorovaikutukseen jäsenistömme kanssa. Jäsentemme tarpeet ja ideat ovat toimintamme ytimessä. Kiitämme lämpimästi kaikkia kyselyyn osallistuneita – yhdessä rakennamme menestystä koko alueelle!
*Marraskuussa toteutettuun jäsentyytyväisyyskyselyymme vastasi 60 yritystä. Suurin osa kyselyyn vastanneista yrityksistä (yhteensä 65 %) toimii teollisuuden tai palveluiden parissa. Vastaajaorganisaatioiden koot vaihtelevat alle 5 henkilöä työllistävistä yli 250 henkilöä tai enemmän työllistäviin. Eniten (30%) vastaajayrityksistä on 10-49 henkeä työllistäviä ja toinen 30 % sijoittuu 50-240 henkeä työllistävien joukkoon.
Kirjoittaja: Viestintä- ja markkinointikoordinaattori Jaana Lahtinen, Oulun kauppakamari.