Mahdollisuuksien matkailukesä – yhdessä ja vastuullisesti

Keskiviikkona julkistettiin, että Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026. Oulun kauppakamarin kauppa- ja matkailuvaliokunta lähettää parhaimmat onnittelut Oulun kaupungille ja kiittää lämpimästi hankkeen johtoa ja jokaista asiaa edistänyttä. Työnne on mittaamattoman arvokasta!

Valinnan myötä Oulu, ja koko pohjoinen alueemme, saa huikean näkyvyyden elinvoimaisena ja mielenkiintoisena kohteena myös kansainvälisesti. Kulttuuripääkaupunkihanke nostaa esiin Oulun alueen kiehtovat erityispiirteet, eksoottisen ympäristön ja ainutlaatuisen yhdistelmän elämyksellisiä kulttuurisisältöjä. Oulun valinta kulttuuripääkaupungiksi 2026 vahvistaa merkittävästi positiivista matkailun kasvunäkymää pitkälle tulevaisuuteen koko Pohjois-Suomelle.

Kulttuuripääkaupunkihankkeen aluetaloudelliset vaikutukset tulevat olemaan merkittävät ja laajat. Kisavoitto on vahva osoitus yhteistyöstä ja siitä kun asiaan uskotaan niin se saavutetaan.

Tehdään yhdessä mahtava matkailukesä!

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun matkailuyritykset tarjoavat meille mitä parhaimman kattauksen monipuolisia aktiviteetteja sekä ainutlaatuisia ravintola- ja majoituselämyksiä. Nautitaan maakuntiemme huikeasta luonnosta ja käytetään palveluja.

Visit Oulun johdolla syntynyt uusi Pohjolan rengastie on erinomainen esimerkki siitä, mitä kaikkea mahtavaa koettavaa matkailualueillamme on jo nyt: avomeri, jokimaat, metsärikkaudet ja tunturit. Kiehtova setti, suosittelen kokeilemaan. Myös tämä on erinomainen esimerkki yhteistyön voimasta, tätä lisää!

Koko talven matkailualueidemme yrittäjät ovat ketterästi ja ratkaisukeskeisesti tehneet upeaa työtä pystyäkseen palvelemaan asiakkaitaan vaihtelevassa koronatilannekuvassa. Asiakkaat ovat vastuullisesti noudattaneet terveysturvallisuuden ohjeistuksia. Olemme yhdessä oppineet elämään koronatilanteen kanssa ja joustavuutta on ollut puolin ja toisin. Näillä eväillä on mahdollistettu kotimaan matkailu läpi talvisesongin, ja kävijämäärät ovat kehittyneet hyvään suuntaan.

Vastuullisuutta on huolehtia niin terveysturvallisuudesta kuin elinkeinojen mahdollistamisesta.

Rokotukset etenevät vauhdilla ja asteittain rajoituksia puretaan ja suosituksia lievennetään. Oikein hyvä. Ja hienoa, että päästään availemaan myös yleisötapahtumia. Nyt kesällä kohtaamisten lisääntyessä on meillä jokaisella edelleen vastuu osaltamme edistää terveysturvallisuutta toiminnanharjoittajien lisäksi.

Viime kesäkausi osoittaa hyvin, että kotimaan matkailu voi auttaa merkittävästi matkailuelinkeinomme toipumista. Matkailutulo kasvaa ja työllisyys vahvistuu. Myös tästä kesästä on lupa odottaa vilkasta ja monelta osin ennakkovaraustilanne näyttää hyvältä.

On kuitenkin äärimmäisen valitettavaa, että kansainvälisen matkailun mahdollistavat keskeisimmät asiat ovat edelleen kesken.  Toimialamme on luonut turvallisuuskäytänteitä ja valmistautunut hyvin.

Nyt kiireisin asia on mahdollistaa norjalaisten matkustaminen Suomeen tulevalle kesäkaudelle. Norjalaisten merkitys kesän pääsesongille on erityisesti Oulun ja Kalajoen yöpymisissä huomattavan suuri. Sesonki on jo ovella, ja asiasta tarvitaan nopeasti päätöksiä. Edellytyksellä, että Pohjois-Norjan tartuntatilanne on rauhallinen, ei pohjoisnorjalaisilta tulisi vaatia karanteenia. Tartuntatilanteen edellyttäessä karanteenista tulisi vapautua, kun esittää ennen lähtöä saadun negatiivisen koronatestituloksen, todistuksen rokotuksista tai sairastetusta taudista.

Palataanpas vielä tähän lopuksi hetkeksi Kalajoen hiekkasärkille, omaan sielunmaisemaani. Katson kauas merelle, ja mietin, että kyllä meillä täällä rannikolla on todellinen matkailuhelmi käsissämme. Tällä tarkoitan kasvavan Kalajoen matkailukeskuksemme lisäksi koko tätä puhtaan Perämeren rannikkoamme ympärivuoden: saaristoa, dyynejä, majakoita, moninaista meriluontoa, arktista valoa ja aavan meren jääpeitettä.

Meriluonnossamme ja rannikkokulttuurissamme on aitoutta ja arktisuutta, jota hyödyntämällä voidaan luoda merkittävää lisäarvoa niin Pohjois-Pohjanmaan kuin koko Suomenkin matkailuvientiin. Tästä kaikesta meidän tulee kertoa lisää niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin markkinoille.

Rannikkomme tunnettuuden kasvattamiseksi Kalajoella panostetaan matkailukeskuksemme palvelujen äärelle ja merimaisemiin nousevaan Marinan alueeseen. Kahden keväällä aloittaneen loistavan rakennushankkeen myötä käynnistyivät Marinan alueen ensimmäiset yksityiset investoinnit. Arvioidemme mukaan Marinan alue mahdollistaa täydessä mitassaan yli 200 miljoonan euron investoinnit. On ollut hienoa nähdä, että Perämeren merellisillä toimijoilla on tahtotila yhteisesti konseptoida uutta ja vauhdittaa uusien sisältöjen syntymistä.

Lähimatkailuun löytyy mainioita kohteita akkujen lataamiseen. Otetaan niistä tänä kesänä kaikki irti ja nautitaan siitä, että saamme elää pohjoisen perinteiden, kulttuurin ja luonnon keskellä.

Näillä sanoilla toivotan virkistävää ja rentouttavaa kesää jokaiselle!

Janne Anttila
toimitusjohtaja, Kalajoen Hiekkasärkät Oy