Lisää tuulta purjeisiin!

Kauppa- ja matkailuvaliokunnan puheenjohtaja Janne Anttila

Viime viikonloppuna Kalajoen matkailuyrittäjät ja tapahtumatoimijat olivat loihtineet jälleen huikean veden, tulen ja valon juhlan. Venetsialaisperinne on ilahduttavasti myös laajentunut rannikollamme. Perheet ja ystävät kokoontuvat jakamaan kesämuistojaan ja nauttimaan yhdessäolosta tunnelmallisen elokuun kääntyessä kohti värikästä syksyä.

Tänäkin kesänä seutumme matkailutoimijat pääsivät toteuttamaan asiakkailleen pohjoisen parhaita elämyksiä ja ainutlaatuisia kokemuksia. Monipuolista tekemistä toden totta riittää tuntureilta hiekkadyyneille, jokisuistoista saaristoon ja jäkäläkankailta kaupunkikulttuuriin sekä mitä upeimpiin tapahtumiin. Matkailuyrittäjät ovat ansiokkaasti kehittäneet ja markkinoineet palveluitaan ja lisäksi Pohjolan rengastie on tuonut tälle kaikelle tunnettavuutta. Yhä useampi matkailija on löytänyt palvelut. Se on hienoa se!

Myös merellisyyden kehittäminen rannikollamme on saanut viime vuosina hyvää tuulta purjeisiin. Oulussa rakentuu uusia merellisiä asuinalueita, satamapalvelut monipuolistuvat ja Nallikari kehittyy. Kalajoen Marinan alueen lomahuoneistojen rakentaminen on käynnistynyt vauhdikkaasti ja ensimmäiset asiakkaat ovat jo päässeet nauttimaan upeasta avomerimaisemasta, matkailukeskuksen monipuolisista palveluista ja huikeista auringonlaskuista. Ikimuistoisia elämyksiä tarjoaa niin Rahjan saaristo kuin Maakalla. Oli myös hienoa tutustua tänä kesänä veneillen Raahen kauniiseen saaristoon, jonka kehittämisessä on tehty hyvää työtä.

Tekemistä täällä Perämerellä kuitenkin riittää, sillä merimaisema ja merellinen tunnelma eivät vielä mahdollista matkailuliiketoiminnan täyttä potentiaalia. Hyviä uusia merellisiä ohjelmapalveluita on kyllä jo syntynyt, mutta meidän pitäisi vielä yhdessä vauhdittaa palveluiden tuotteistamista.

Tämä edellyttää myös toimintaympäristön puitteiden jatkuvaa kehittymistä: esimerkiksi veneily- ja melontareitistöjä, rantautumispaikkoja, retkikohteiden infraa ja merellisiä talvipyöräilyreittejä. Näiden ylläpitoon ja kehittämiseen, samoin kuin palveluiden markkinointiin, tulisi varmistaa merkittävät resurssit, jotta merellinen matkailuliiketoiminta saataisiin kunnolla ”plaaniin”. Etenkin kansainvälistymistoimet edellyttävät pitkäjänteisyyttä.

Janne Anttila
toimitusjohtaja, Kalajoen Hiekkasärkät Oy