Kesätyöntekijä on tulevaisuuden ammattilainen

Loppuvuodesta 2022 julkaistu ammattibarometri kertoo, että Suomessa on edelleen iso joukko työvoimapulasta kärsiviä aloja. Tilastojen kärjessä keikkuu sote-ala, mutta myös teknologiateollisuus tarvitsee runsaasti tekijöitä eri tehtäviin. Käsillä on jälleen se aika vuodesta, jolloin yritykset hakevat kesätyöntekijöitä. Jos jo viime kesänä osalla yrityksistä oli vaikeuksia saada tuuraajia, niin tilanne ei näytä helpottavan tänäkään kesänä.

Yhä useampi yritys on tulevaisuudessa tilanteessa, jossa osaajia ei löydy riittävästi Suomesta vakituisiin tehtäviin. Suomi on vielä toistaiseksi ulkomaalaisille opiskelijoille houkutteleva maa, ja eri kyselyiden perusteella Suomeen opiskelemaan tulleet ulkomaalaiset mielellään jäisivät tekemään myös töitä. Nämä opiskelijat ovat yrityksille erinomainen tapa kokeilla kansainvälisen osaajan ottamista työyhteisöönsä, koska kaikki ovat opintojensa kautta jo tutustuneet tapoihin ja kulttuuriin. Osa opiskelijoista suorittaa tutkintonsa suomenkielisessä koulutusohjelmassa, joten heillä on myös suomen kielen osaamista. Kysymys kuuluukin, onko yrityksillä valmiutta muuttaa omia vakiintuneita tapojaan esimerkiksi kielitaitovaatimuksista?

Kesätöitä etsivät opiskelijat ovat tiedostavia, ja sama totuus pätee niin harjoittelijoiden saamiseen kuin vakituisemmankin henkilöstön rekrytointiin. Hyvä maine reiluna työnantajana, perehdytykseen panostaminen, inklusiivinen yrityskulttuuri sekä kilpailukykyinen palkka ja edut ratkaisevat, kuka saa tarvitsemansa kesätyöntekijät. Kesätyö on nuorelle ensikosketus tiettyyn alaan ja kesän kokemus voi vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen alan houkuttelevuudessa. Tilanteessa, jossa osaajapula on muuttumassa saatavuusongelmaksi ei yhdelläkään yrityksellä ole vara toimia niin, että nuorille jää huono kokemus kesätyöstä, olipa kyse sitten riittämättömästä perehdytyksestä, liian vaativista tai vaatimattomista työtehtävistä kokemukseen nähden tai työyhteisön suhtautumisesta.

Harjoittelijat ja kesätyöntekijät tarkastelevat työyhteisöä ulkopuolisen silmin ja heiltä voi saada arvokkaita huomioita, joilla voi yrityksen toimintaa kehittää entistä paremmaksi. Kesätyöntekijät, olipa heidän taustansa mikä vaan, voivatkin olla yritykselle oiva tapa saada päivitystä työkaluista, alan trendeistä tai työn teon tavoista. Nuoria kannattaa kuunnella!

Mervi Holster-Hemmi
Oulun kauppakamarin