Kesäkysely Oulun kaupunkikeskustan kehittämisestä: ”Monessa asiassa tuntuu olevan turhaan käsijarru päällä”

Kuva: Oulun kaupunki/Sanna Krook

Oulun kaupungin keskustan kehittäminen entistä vetovoimaisemmaksi on ollut kuuma puheenaihe varsinkin sen jälkeen, kun valinta Euroopan kulttuuripääkaupungiksi varmistui noin vuosi sitten. Oulun kauppakamari kysyi kesäkuussa kolmelta oululaiselta vaikuttajalta ”Mikä asia, hanke, kohde tai tekijä pitäisi nostaa prioriteettina ykköseksi Oulun kaupunkikeskustan kehittämisessä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä? Millä kehityskohteella on eniten merkitystä edustamasi liike-elämän alan kannalta?”

iLOQ Oy:n operatiivisen johtajana Erja Sankarin mukaan Oulun alueen yritysten menestyksen ja kasvun päärajoitteita ovat viime vuosina olleet investointien vähyys ja työvoiman puute. T-Median huhtikuussa tekemän selvityksen mukaan Oulu sijoittuu isoimpien kaupunkien vetovoimaa potentiaalisilta uusilta asukkailta mittaavassa kyselyssä keskikastiin.

Kuva: Reijo Koirikivi/Studio P.S.V.

– Kyselyn monivuotinen voittaja Tampere tunnetaan kaupunkina, jossa on tekemisen meininkiä. Se on nähdäkseni pitkäjänteiseen ja rohkeaan kaupunkikehittämiseen perustuvan työn tulosta. Ytimessä ovatkin poliittinen rohkeus ja yhteistyö. En siksi nosta Oulun kaupunkikehittämisen prioriteetiksi yhtä asiaa tai kohdetta. Avaintekijä on rohkeus katsoa tulevaisuuteen ja päästää irti menneisyyden menestystekijöistä. Pitää olla pitkäjänteisyyttä ja yhteinen visio, jonka eteen sitoudutaan tekemään töitä. Rohkeus antaa uusille avauksille tilaa ja päästää ne lentoon. Innovaatiot luovat yleensä ympärilleen uusia innovaatioita. Innovatiivinen ja rohkea kulttuuri luo tekemisen meininkiä. Tekemisen meininki houkuttaa parhaita ihmisiä ja investointeja, sanoo Erja Sankari.

– Toivoisin siis lisää uutisia, joissa kerrotaan mitä asioita on mahdollistettu, ja vähemmän uutisia mitä on torpattu tai viivytetty. Miksi Kallioparkin rakentamispäätöksen tekoon meni vuoden sijasta 10 vuotta? Miksi pääasiassa yksityisellä rahalla tehtävää jalkapalloareenaa Heinäpäähän pitää kampittaa? Miksi yliopiston keskustakampuksen vastustamiseen masinoidaan kansanliike, mutta mahdollistamiseen ei? Monessa asiassa tuntuu olevan turhaan käsijarru päällä, toteaa Sankari.

”Yliopisto ja opiskelijat keskustaan”

Erja Sankarin kanssa samoilla linjoilla on Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto, joka kaipaa reippaita otteita kaupunkikeskustan uudistamiseksi ja kehittämiseksi.

– Oulun kaupungin keskustan kehittämisessä ylivoimaisesti suurin ja tärkein asia on saada yliopisto ja opiskelijat keskustaan. Koska tämä ei tapahdu lähikuukausina, meidän on tehtävä myös muuta. Lyhyellä tähtäimellä kauppatorin alueen elävöittäminen on ykkösasia. Se voidaan tehdä nopeasti. On surullista katsoa, kuinka yksi keskeytynyt työmaa vei parkkipaikat ja tappaa yrittäjät ennen niin kukoistavasta ja meitä asiakkaita ilahduttaneesta Kauppahallista, pahoittelee Tomi Lantto.

-Jos tuossa olivat pitkän ja lyhyen tähtäimen ykkösprojektit niin aikajanalla näiden väliin tulee aseman alueen kehittäminen. Siinäkin meillä on iso mahdollisuus. Yleisesti voisi todeta, että vetovoimaisessa keskustassa on vilinää, ihmisiä, tilaisuuksia pysähtyä, tavata ihmisiä, käyttää aikaa, piipahtaa terassilla tai jäätelökioskilla. Kaavoituksen ja lupakäytäntöjen tulee tukea kaikkea tätä. Onkin aika hienoa huomata, että Oulun keskustan elinvoimaisuus ei ole yhden kortin varassa. Nämä asiat ovat kaikki meidän oululaisten käsissä, ja pelkästään meistä itsestä kiinni. Eiseolekutehä, korostaa Tomi Lantto.

”Joulun tunnelmallisin paikka!

Kauppakeskus Valkean kauppakeskusjohtaja Heli Sirosen mukaan Oulun keskusta on parhaimmillaan paikka, missä ei vain käydä asioilla, vaan minne tullaan viettämään aikaa ja inspiroitumaan.

– Eläväinen kaupunkikeskusta on sekoitus eri alojen toimijoita ja paljon paikkoja, mihin voi tulla viettämään aikaa ystävien ja perheen kesken. Keskustassa on tapahtumia, kahviloita ja kuppiloita, joissa viettää aikaa. Pitkällä tähtäimellä toivonkin, että tähän suuntaan pääsemme kehittämään Oulun keskustaa sen toimijoiden kanssa.

– Yksittäinen hanke, mitä haluan tulevina vuosina olla yhteistyössä muiden keskustan toimijoiden kanssa kehittämässä, on Oulun keskustan joulutorit. Mielestäni meillä Oulussa olisi valtavasti vielä potentiaalia tunnelmallisen joulutorikokonaisuuden luomisessa. Joulutoreja voisi olla useammassa paikassa keskustassa ja niillä voisi olla hieman eri teemat. Kiertely joulutoreilla olisi koko perheen yhteinen hetki. Oulun keskustan tulee mielestäni olla joulun tunnelmallisin paikka! korostaa Heli Sironen.

Kategoriat:Investoinnit, Vetovoima