Erja Sankari jatkaa Oulun kauppakamarin puheenjohtajana

Oulun kauppakamarin syyskokouksessa puheenjohtajana valittiin jatkamaan Nokia Oy:n mobiiliverkkojen globaaleista toimitusketjuista vastaava johtaja Erja Sankari ja ensimmäisenä varapuheenjohtajana Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen.

Muusta puheenjohtajistosta, eli kauppakamariosastojen puheenjohtajista Pudasjärven Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Sami Vartiainen (Koillismaan kauppakamariosasto), Arvo Sijoitusosuuskunnan toimitusjohtaja Jari Pirinen (Kalajokilaakson kauppakamariosasto) ja Loiste-yhtiöiden toimitusjohtaja Reino Huusko (Kainuun kauppakamariosasto) ovat uusia tehtävissään. Raahen kauppakamariosaston puheenjohtajana jatkaa Jot-Rent Oy:n toimitusjohtaja Jari Riihijärvi.

Kauppakamarin hallitukseen erovuoroisten tilalle valittiin uusiksi jäseniksi Temotek Oy:n osakas ja hallituksen jäsen Roosa Toivanen sekä iLOQ Oy:n henkilöstöjohtaja Minna Tuomikoski.

Näinä poikkeuksellisina aikoina Oulun kauppakamari näkee tärkeänä, että elinkeinoelämän rattaat pidetään pyörimässä koronasta huolimatta. Puheenjohtaja Erja Sankarin mukaan rokotuskattavuuden parantuessa ja koronapassin avustuksella yritysten on pyrittävä pääsemään takaisin normaaliin liiketoimintaan – myös ravintola- ja tapahtuma-ala mukaan lukien:

”Loppuvuoden 2021 aikana talouden elpyminen on jatkunut varsinkin niillä toimialoilla, joita rajoitukset ovat eniten koskeneet. Sen seurauksena talouskasvu pysyy vahvana loppuvuonna ja jatkuu vuonna 2022, kun BKT:n arvioidaan kasvavan 2,9 %. COVID-19 taudinkehitykseen ja virusmuunnoksiin liittyvä epävarmuus tosin lisää ennusteen epävarmuutta”, arvioi Sankari.

Sankarin mukaan pohjoisen alueen useat suurhankkeet vauhdittavat alueen taloudellista kasvua, mikä luo paineita uuden työvoiman saamiseksi alueelle:

”Talouskasvu pitää yllä työvoiman kysyntää ja työvoimapula jatkuu. On kriittistä, että hallituksen toimet työperäisen maahanmuuton sujuvoittamiseksi – mm. d-viisumi, pikakaista, digitaalinen tunnistautuminen – alkavat purra ja työvoimaa saadaan muualta. Kokonaisuudessaan yhteiskunnan asenne ulkomaalaisia työntekijöitä kohtaan pitää muuttua. Erilaisista rajoituksista ja esteistä on siirryttävä pohtimaan, miten saamme Suomen ja Pohjois-Suomen houkuttavaksi paikaksi tulla ja jäädä tekemään töitä.”

Pohjoisen kohtuullisen suotuisasta yleisnäkymästä huolimatta pitkän aikavälin suuret talouden haasteet eivät kuitenkaan ole poistuneet:

”Talouden väliaikainen elpyminen ei kuitenkaan poista rakenteellista julkisen talouden epätasapainoa”, kiteyttää puheenjohtaja Erja Sankari.

Lisätietoja: Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen, puh. 044-3134505