Erja Sankari jatkaa Oulun kauppakamarin puheenjohtajana

Oulun kauppakamarin syyskokouksessa valittiin puheenjohtajana jatkamaan iLOQin operatiivinen johtaja Erja Sankari ja ensimmäisenä varapuheenjohtajana Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen.

Muusta kauppakamarin puheenjohtajistosta, eli kauppakamariosastojen puheenjohtajista tehtävissään jatkavat Pudasjärven Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Sami Vartiainen (Koillismaan kauppakamariosasto), Arvo Sijoitusosuuskunnan toimitusjohtaja Jari Pirinen (Kalajokilaakson kauppakamariosasto) ja Jot-Rent Oy:n toimitusjohtaja Jari Riihijärvi (Raahen kauppakamariosasto). Kainuun kauppakamariosaston puheenjohtajana aloittaa Kaisanet Oy:n toimitusjohtaja Jani Moilanen.

Kauppakamarin hallitukseen erovuoroisten tilalle valittiin uusiksi jäseniksi Hoivatie Oy:n toimitusjohtaja Tiina Haanpää, Oulun Energian toimitusjohtaja Juha Juntunen, Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Reima Loukkola, Nokian Vice President (Logistics and Trade Management) Heikki Romppainen, Postin aluejohtaja Janne Sundqvist ja Pölkky Oy:n strategiajohtaja Maria Virranniemi.

– Oulun kauppakamarin olemassaolon tarkoitus on edistää alueen elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Vuonna 2023 teemana on Pohjoisen tulevaisuus ja toiminnan painopisteitä ovat alueen työvoiman lisääminen, investointien saaminen alueelle, saavutettavuuden ja logistisen kilpailukyvyn parantaminen sekä kansainvälistymisen vauhdittaminen, sanoo Oulun kauppakamarin puheenjohtaja Erja Sankari.

Erja Sankarin mukaan aikamme yksi suurista trendeistä on, että maailmanlaajuinen kilpailu kaikkien alojen työntekijöistä ja osaajista kasvaa.

– Tarvitsemme työntekijöiksi kaikki alueen työikäiset ihmiset, mutta sen lisäksi on välttämätöntä saada lisää työvoimaa muista maista. Siksi pyrimme lisäämään alueemme vetovoimaa – ”pohjoisen lumovoimaa” – ja tukemaan osaajien maahanmuuttoa ja integroitumista Pohjois-Suomeen. Syrjäytymisen välttämiseksi pyrimme edistämään toimia, joilla varmistetaan jokaiselle alueemme lapselle ja nuorelle riittävät perustaidot elämässä ja työelämässä pärjäämiseen. Samalla ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä on parannettava ja työnteon oltava aina kannattavampaa kuin tuilla elämisen. Tukijärjestelmiä on siksi uudistettava.

Erja Sankarin mukaan pohjoisen Suomen investointipotentiaali erityisesti vihreän siirtymän hankkeisiin on huima. Jopa 70 % luonnonvaroihin perustuvista suurteollisuuden investoinneista sijoittuu Pohjois-Suomeen. Oulun kauppakamari pyrkii omalta osaltaan mahdollistamaan investointeja toiminta-alueelleen 30 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä. Alueen kaavoitus- ja luvitusprosessit ovat osin kehittyneet, mutta ovat edelleen liian hitaita. Kauppakamari jatkaa työtä näiden prosessien lyhentämiseksi ja sujuvoittamiseksi. Oulun kauppakamari on edistämässä kolmen pohjoisen maakunnan ja kahden kauppakamarin yhdessä laatimaa Pohjoisen kasvun, turvallisuuden ja yhteistyön ohjelmaa osaksi seuraavan eduskunnan hallitusohjelmaa.

– Sijainnistamme johtuen Pohjois-Suomen menestyksen kriittisiä edellytyksiä ovat sujuva liikenne, saavutettavuus ja logistinen kilpailukyky. Pyrimme kauppakamarina ajamaan tieliikenteeseen uutta liiketoimintaan perustuvaa rahoitusmallia ja nostamaan infrarahoituksen tasoa. 12-vuotisen liikenneohjelman kriteereitä on tarkasteltava uudelleen mm.  vientikuljetusten ja suurhankeinvestointien näkökulmasta. EU-rahoitusta on Suomessa hyödynnetty liikenneinfran parantamisessa liian vähän, ja sitä on tehostettava. Alueemme väylähankkeiden kärkenä on TEN-T -verkkoon kuuluvien pääradan ja VT4:n palvelutason nosto tavoitetasolle – raidepuolella kärkenä on saada kaksoisraide Ylivieska-Oulu -osuudelle, päättää Erja Sankari.

Lisätietoja:
Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen,