”Elintarviketeollisuudelle sähkökatkot merkitsisivät katastrofia”

Kauppakamarien jäsenyrityksilleen joulukuun ensimmäisellä viikolla toteuttamassa kyselyssä selvitettiin yritysten varautumista sähkökatkoihin ja niistä aiheutuvien haittojen vaikutuksia yrityksille. Kyselyyn vastasi yli 1600 yritystä.

Oulun kauppakamarin jäsenistä kyselyyn vastasi hiukan yli 100 jäsentä, joista kolmannes on varautunut kiertäviin sähkökatkoihin talven aikana, jos sähkö ei riitä. Oulun kauppakamarin yrityksistä yli 90 prosenttia kertoo, että kiertävä sähkökatko aiheuttaa hieman tai merkittävää haittaa yritystoiminnalle.

– Elintarviketeollisuudelle sähkökatkot merkitsisivät katastrofia, toteaa Hätälä Oy:n toimitusjohtaja Riku Isohätälä.

– Kansainvälinen laatujärjestelmä määrittää hyvin tarkasti elintarvikkeiden säilytyslämpötilat, joista poikkeaminen merkitsee ruoan muuttumista käyttökelvottomaksi. Talvella joudumme lämmittämään säilytystiloja ja kesällä vastaavasti viilentämään. Pelkästään tämän seikan vuoksi olemme joutuneet varautumaan sähkön riittävyyteen parhaalla mahdollisella tavalla, jatkaa Riku Isohätälä.

Kyselyn avoimissa kommenteissa kriittisenä tekijänä nousi esiin erityisesti tietoteknisten laitteiden tarvitsema katkeamaton sähkönsyöttö.

– Mikäli sähköt katkeavat, työt pysähtyvät kokonaan. Kannettavien tietokoneiden akut kestävät 3-4 tunnin katkoksia ja eräät vastaajista ovat hankkineet pöytätietokoneiden käyttäjille UPS-varavoimalaitteet. Omien tietokoneiden sähkön saannin lisäksi huolissaan ollaan myös tietoliikenneverkkojen toiminnasta mahdollisten sähkökatkojen aikana, arvioi Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen.

Kyselyn perusteella Oulun kauppakamarin jäsenyritysten varautuminen sähkökatkoksiin on pitkälti samaa tasoa kuin muuallakin Suomessa. Valtakunnallisen kyselyn vapaamuotoisissa vastauksissa korostuu tiedottamisen tärkeys ja useat yritykset kertovatkin toivovansa selkeää tiedotusta viranomaisten ja sähkönjakelijoiden toimesta luotettavia kanavia pitkin.

– Yritysten viesti on hyvin selkeä – viranomaisilta tarvitaan luotettavaa tietoa ja tukea sähkökatkoihin varautumiseen. Pieninkin varoaika tukee varautumista, jotta yrityksissä voidaan minimoida sähkökatkoista syntyviä vahinkoja. Sähkökatko voi pysäyttää monien yritysten toiminnan kokonaan ja pahimmillaan aiheuttaa yrityksille mittavia kustannuksia ja vahinkoja, sanoo Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Lisätietoja: Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen, puh. 044-3134505

Kategoriat:Energia