Tarjousmahdollisuudet Pohjois-Ruotsissa ja -Norjassa, toukokuu 2023

Uusi mahdollisuus rautatiekuljetuksille jäästä vapaan Norjan Trondheimin sataman kautta

Laurila-Haaparanta rataosuuden sähköistäminen edistyy joten mahdollisuus tavarakuljetuksiin Norjan jäävapaista satamista on kohta mahdollista. LKAB:n malmin kuljetuksista, välillä Luulaja-Narvik, johtuen on lähes mahdottomuus saada rata-aikaa Suomen tavaraliikenteelle Narvikin satamaan. Norja on sähköistämässä rataosuuttaan Trondheim-Storlien ja rataosuudella Haaparanta-Storlien on tyhjää kapasiteettia. Matka Torniosta Trondheimiin on 250 km pidempi kuin matka Torniosta Narvikkiin mutta kuljetukset olisivat helpompi suunnitella. Tuore lohi saataisiin tuottajilta Rørvik ja Hitra/Frøya rautateitse Suomeen. Tällä hetkellä kala tuodaan rekoilla Suomen tieverkostoa pitkin Pohjois-Norjasta. Tosin suurin osa tästä rekkarallista jatkaa matkaa Suomen läpi etelämmäksi Eurooppaan. Trondheimin satamassa kuiva bulkki muodostaa noin 75 % tavaroista tonneissa mitattuna, kappaletavaraa on 13 % ja kontteja noin 8 %.

Ajankohtainen riskiskenaarioraportti löytyy alla olevasta osoitteesta. Kiitos vinkistä Sampo Kangastalo Tornion kaupunki. Siinä kuvataan hyvin mitä vaihtoehtoja Suomella on jos Itämeren laivaliikenne häiriintyy. Pitää kuitenkin muistaa että se tavaramäärä mikä Suomen satamien kautta kulkee, on niin suuri että Ruotsin rataliikenne ei sitä pysty korvaaman. Raportissa mainitaan myös Göteborgin satama mutta ei todeta että rataliikenne Tukholman eteläpuolella on jo tukossa ja siellä rakennetaan jo neljättä vierekkäistä rataa. Tämä Trondheimin vaihtoehtokaan ei riitä jos Suomen ja Ruotsin satamaliikenne häiriintyy joten jäämerenrata Tromssaan on hyvinkin ajankohtainen ja sen avulla taataan Suomen huoltovarmuus.

Lue koko BusinessOulun julkaisema Pohjois-Norjan sekä Pohjois-Ruotsin tarjouspyynnöt uutiskirje, täältä.