Tarjousmahdollisuudet Pohjois-Ruotsissa ja -Norjassa, syyskuu 2023, 560 M€

Uutisia Pohjois-Norjasta

Uusien asuntojen rakentaminen laskee toisella vuosineljänneksellä jyrkästi Nordlandissa ja lisääntyy voimakkaasti Tromssassa ja Finnmarkissa. Norjan tilastokeskuksen (SSB) mukaan uusien asuntojen rakentaminen valtakunnallisesti on laskenut 35 prosenttia tämän vuoden toisesta neljänneksestä viime vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Pohjois-Norjassa tilanne on parempi: Vuoden 2022 toisesta neljänneksestä vuoden 2023 toiseen neljännekseen asuntorakentaminen alueella on pudonnut vain kolme prosenttia. Pohjois-Norjan osuus valtakunnallisesta asuntorakentamisesta on lisääntynyt: Pohjois-Norjan osuus oli tämän vuoden toisella neljänneksellä 8,2 prosenttia kansallisista aloitetuista projekteista, mikä on kasvua viime vuoden toisesta neljänneksestä, jolloin tämä osuus oli 5,5 prosenttia.

Finnair aloittaa lennot Rovaniemen ja Tromssan välillä! Reitti aloittaa toimintansa 2. joulukuuta ja jatkuu aluksi maaliskuun 2024 loppuun asti lähdöillä torstaisin ja lauantaisin. Puolentoista tunnin lentoajalla Finnairin 68-paikkainen ATR-potkuri tarjoaa meno-paluuliput noin 200 eurosta riippuen luokka- ja matkatavaratarpeista. Finnair kertoo tiedotteessa jatkavansa suoria lentoja Helsingin ja Tromssan välillä. Finnair lentää myös Norjan Bergeniin, Bodøn, Osloon ja Trondheimiin.

Uutisia Pohjois-Ruotsista  

Suomen junatavaraliikenteelle on tilaa välillä Haaparanta-Narvik. LKAB on Malmbanan suurin asiakas ja peruu eniten omia kuljetuksia. Ruotsin liikennehallinnon tilastot osoittavat, että noin 40 prosenttia malmiliikenteestä perutaan. Niistä 85-90 prosenttia peruutetaan LKABn toimesta. Loppuosa on Ruotsin liikennehallinnon mukaan riippuvainen huollosta ja häiriöistä. Vuonna 2022 malmijunille varattiin 19 524 lähtöä. Niistä 8 269 peruttiin joten radalle mahtuu liikennettä jos LKAB ja Trafikverket saavat radankunnostukset ja muut häiriöt hallintaan.

Bodenin uusi rautatehdas ostaa malmin Kanadasta ja Brasiliasta. Tämä johtuu syystä että LKAB ja H2 Green Steel eivät ole päässeet sopimukseen malmin rautatiekuljetuksista vuonna 2026 jolloin Bodenin rautatehtaan tuotannon täytyy olla käynnissä. Kuten tässä yllä lukee niin ongelma ei ole kapasiteetti kyseisellä välillä Boden-Kiiruna sillä tilaa radalla on jos LKAB ei ”ylivaraa” ratakapasiteettia. Nähtäväksi jää miten Kanadan ja Brasilian malmi kuljetetaan rataa myöten Luulajan satamasta Bodenin tehtaaseen sillä LKAB:n malmijunat vievät lastinsa Luulajan satamaan.

Koillisväylällä tapahtuu

Kyseisen informaation tarkoitus oli aukaista mahdollisuuksia yrityksillemme. Yrityksillämme ei ole mahdollisuutta kyseistä informaatiota juuri nyt hyödyntää, joten pidämme Koillis-Venäjän ja Koillisväylän informaatiossa tauon. Norjalainen High North News löytyy osoitteesta www.highnorthnews.com/en

Lue koko BusinessOulun julkaisema Pohjois-Norjan sekä Pohjois-Ruotsin tarjouspyynnöt uutiskirje, täältä.