Tarjousmahdollisuudet Pohjois-Ruotsissa ja -Norjassa, huhtikuu 2023, 680 milj. €

Uutisia Pohjois-Norjasta

Tromssa kolmanneksi suosituin risteilysatama Norjassa. 4,3 miljoonaa matkustajaa vieraili Norjan risteilysatamissa vuonna 2022, 2019 määrä oli 4,1 miljoonaa matkustajaa. Norjan ”Kystverket” arvioi määrän tänä vuonna kasvavan 4,9 miljoonaan matkustajaan. Vuonna 2022 Bergen oli suosituin, Ålesund toiseksi suosituin ja Tromssa kolmanneksi suosituin kohde. 

Skaidista Hyggevatniin 420 kV voimalinjan lupahakemuksen yhteydessä Statnett on julkistanut tarjouskilpailut sekä linja- että betonitöistä. Statnett haluaa antaa paikallisille yrityksille mahdollisuuden osallistua työhön ja julkaisi luettelon urakoitsijoista joiden kanssa tarjous voidaan tehdä. Perustus-, rakennus- ja betonityöt Skaidin ja Hyggevatnin asemat:  
Kivijervi entreprenør AS, Bjørn Bygg AS, Consto Anlegg Nord AS, Entreprenør Harald Nilsen AS, Romarheim Entreprenør AS, Roald Johansen AS ja AF Gruppen Norge AS. 420 kV voimajohdon Skaidi-Hyggevatn rakentaminen: Dalekovod DD, Rebaioli SpA, Kraftmontasje AS, Elecnor SA, Consorzio Italia 2000 ja Victor Energy AS. https://www.statnett.no/en/our-projects/northern-norway/skaidi-hammerfest/ 

UK:n Kuninkaallinen laivasto ilmoitti uuden operaatiotukikohdan perustamisesta Pohjois-Norjaan noin 120 kilometriä Tromssasta etelään lähellä Øverbygdin kylää. ”Camp Viking” on vuoristo- ja kylmäsodankäynnin koulutuksen keskipiste.

Uutisia Pohjois-Ruotsista  

Luulajan sataman ja Luleå Industripark projektien budjetoitu arvo 1,1 miljardia euroa. Aikaisemmassa kuukausikirjeessä, 30.1.2023, kerroin projektien sisällöstä ja nyt täydennystä aikatauluista. Nyt on menossa suunnitteluvaihe sekä ulkopuolisen avun etsiminen uusiin teknisiin ratkaisuihin ja myös ehkä omistajaksi sataman eri terminaaleihin. Jos haluatte mukaan suunnitteluun niin olkaa yhteydessä Afryn Anders Lindmark +46 10 505 0000 ja/tai suomalaisen Solwers omistamaan LICAB jossa kontaktihenkilönä Tommy Öberg +46 920 184 40. Luleå Industripark löytyyosoitteesta www.luleaindustripark.se.

Aikatauluista sen verran että ensimmäinen etappi 2025-2027 sisältää rautatien rakentamista, satama-terminaalin joka rakennetaan isoon halliin säältä suojaan, Uddebo öljyterminaalin, romumetallivaraston, ruoppausta jne. Seuraava etappi 2030 sisältää lisää rautatietä, lisää satamakapasiteettia sekä laajennusta rakennuksiin etapista 2025-2027. Lisäksi tarvittavat logistiset laitteet lastaamiseen/purkuun rautateiltä, varaston hallintaan ja lastaus/purku laivasta. Logististen laitteiden tulee pystyä käsittelemään punnitusta, materiaalinhallintaa, radioaktiivisuuden valvonta sekä varastointijärjestelmät. Liiketoiminnan ohjaamiseen ja integroitumiseen tarvittava sähkö, VA ja IT-infrastruktuuri joka sopii sataman nykyiseen järjestelmään. Tässä hyvä mahdollisuus myös yrityksille joiden osaaminen on teollisuuden digitalisointi ja jos teillä jo nyt on asiakkaina suomalaisia satamia niin samat ratkaisut toimivat myös Luulajassa.

Ruotsin kruunun huomattava heikennys euroon nähden on otettava huomioon kun suunnittelette Ruotsiin etabloitumista. Tässä on jo tapahtumassa historiallinen käännös jolloin voimme houkutella teollisuuden alan työntekijöitä Ruotsista Suomeen parempien palkkojen perässä.

EUR 1 = SEK 11.19 (27.3.2023), EUR 1 = SEK 10.34 (15.3.2022), EUR 1=SEK 8.84 (15.3.2012)
Alla oleva taulukko on vuodelta 2020 ja silloin EUR 1 = SEK 10.04 (12.2020).

Koillisväylällä tapahtuu

Kyseisen informaation tarkoitus oli aukaista mahdollisuuksia yrityksillemme. Tämän hetken tilanteesta johtuen yrityksillämme ei ole mahdollisuutta tätä informaatiota hyödyntää, joten pidämme Koillis-Venäjän ja Koillisväylän informaatiossa tauon. Norjalainen High North News löytyy osoitteesta www.highnorthnews.com/en 

Lue koko BusinessOulun julkaisema Pohjois-Norjan sekä Pohjois-Ruotsin tarjouspyynnöt uutiskirje, täältä.