Tarjousmahdollisuudet ja vähän muutakin Pohjois-Ruotsista ja -Norjasta, kesäkuussa 2023

Norjalainen poliitikko kommentoi Kolari-Skibotten rataa:

NATO haluaa vahvistus- ja syöttölinjojen turvaamiseksi rautatien ja hyvän infrastruktuurin Norjan rannikolta Suomeen. Näin kommentoi norjalainen poliitikko Nils Einar Samuelsen (KrF) vierailtuaan NATOssa Brysselissä. Hän jatkaa että turvallisuuspoliittinen tilanne on tehnyt rautatien Kolarista Skibotteniin sekä syvänmeren laiturin Lyngenfjordeniin hyvin ajankohtaiseksi. Natolla on täysin uusi näkökulma pohjoisten alueiden puolustukseen. Se, että Suomi on nyt Natossa ja että Ruotsi tulee todennäköisimmin perässä, tarkoittaa, että Naton raja Venäjän kanssa tulee olemaan paljon pidempi kuin ennen, Samuelsen kertoi.

Uutisia Pohjois-Norjasta

”Meidän on löydettävä lisää kaasua Barentsinmereltä”. Lisäetsintä on tärkeää jotta varmistetaan, että Norja pysyy turvallisena ja ennustettavana öljyn ja kaasun toimittajana Eurooppaan. Tämä on erityisen tärkeää tämän päivän turvallisuuspoliittisessa tilanteessa, kertoo öljy- ja energiaministeri Terje Aasland tiedotteessaan. Pohdinnan alla on myös LNG-tuotannon lisääminen Melkøyassa tai vaihtoehtona kaasuputki Barentsinmereltä Norjanmerelle Aasta Hanstenin kentälle.

Venäläiset kalastusalukset saavat tehdä satamakäyntejä Tromssassa, Kirkkoniemessä ja Båtsfjordissa, mutta vain miehistön vaihtoon, tankkaukseen ja lastin (kalan) purkamiseen. Alusten korjaus ja huolto ei enää ole mahdollista. Alusten korjaus ja huolto ovat työllistäneet yrityksiä varsinkin Kirkkoniemessä. Nyt tarvitaan uusia toimenpiteitä Norjan hallitukselta sillä konkurssit ja alueen köyhtyminen on jo realiteetti.

Yksi toimenpide voisi olla paikallisen rautakaivoksen, Sydvaranger Gruve, uudelleen avaaminen. Rauta-malmia siellä vielä on useiden vuosikymmenten tuotantoon mutta kaivoksen teknologia on jo vanhanaikaista joten sen avaaminen edellyttää suuria investointeja.

Aker Horizons ASA teollisuusalueen, Grønt industripunkt, rakentaminen Narvikissa alkaa. Nyt ostovuorossa ovat muuntajat alueen sähköistykseen. Suuria lukuja sillä muuntajien kustannusarvio on noin 0,5 mrd €. 

Uutisia Pohjois-Ruotsista  

Bodenin H2 Green Steel on allekirjoittanut usean miljardin dollarin sopimuksen saksalaisen Thyssenkrupp Nuceran kanssa. H2 Green Steel tilasi elektrolyysilaitoksen jolla heidän tulevasta terästehtaasta saadaan fossiilivapaa. Rautasieni valmistetaan vetykaasulla ja siihen tarvitaan elektrolyysilaitos jossa vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi sähkön avulla.

Hybrit (LKAB, Vattenfall, SSAB) hakee valtiolta 4,9 miljardin SEK tukea fossiilivapaan tuotannon kehittämiseen. Motivaatio on että suuren kokoluokan teknologiaa fossiilivapaaseen tuotantoon ei vielä ole saatavissa. Myös Bodenin H2 Green Steel on hakenut valtion tukea 3,8 miljardia SEK.

Asuntojen purku-urakat Kiirunan vanhassa keskustassa ovat käynnissä ja jatkuvat muutaman vuoden joten vielä on mahdollisuus päästä näihin urakoihin mukaan. Lisää infoa Maria-Therése Edlert, LKAB.

Ruotsin kruunu on historiallisen heikko (1 € = 11,51 SEK) verrattuna euroon.  

Koillisväylällä tapahtuu

Kyseisen informaation tarkoitus oli aukaista mahdollisuuksia yrityksillemme. Yrityksillämme ei ole mahdollisuutta kyseistä informaatiota juuri nyt hyödyntää, joten pidämme Koillis-Venäjän ja Koillisväylän informaatiossa tauon. Norjalainen High North News löytyy osoitteesta www.highnorthnews.com/en 

Lue koko BusinessOulun julkaisema Pohjois-Norjan sekä Pohjois-Ruotsin tarjouspyynnöt uutiskirje, täältä.