Kuvassa vasemmalta: Lasse Paakkonen, Nina Taipaleenmäki, Hanna Mustonen, Katri Dahström, Sanna Paakkonen ja Niina Keränen.
Mainostoimisto WTF Design liittyy mukaan tekemään kulttuuri-ilmastonmuutosta Oulu2026:n kanssa. Kaksivuotisessa yhteistyössä WTF Design tukee Arctic Food Lab -ohjelman tunnettuuden rakentamista.
Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulu2026:n ohjelmassa Arctic Food Lab keskittyy ruokakulttuuriin: Oulun seudun ja Pohjois-Suomen ainutlaatuisiin makuihin, puhtaisiin raaka-aineisiin ja rikkaaseen ruokaperinteeseen. Arctic Food Lab on myös rekisteröity tuotemerkki, jota käyttävät tuotteet ja palvelut edustavat pohjoista ruokaa, juuria, tekijöitä ja paikallisuutta.
”Koemme Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoden erittäin merkittävänä alueen tunnettuutta, houkuttelevuutta ja elinvoimaa vahvistavana kokonaisuutena. Haluammekin olla vahvasti mukana rakentamassa tämän historiallisen hankkeen vaikuttavuutta yhtenä Oulu2026-kumppanina. Yhteistyön puitteissa pääsemme hyödyntämään sitä kaikkea, mitä hyvin osaamme, eli rakentamaan Arctic Food Labin brändiä ja luomaan aitoa lisäarvoa asiakkaidemme arkeen”, kertoo WTF Designin toimitusjohtaja Sanna Paakkonen.
Kulttuuripääkaupunkivuoden avulla tavoitellaan kasvua ja elinvoimaa Oulu2026-alueen 40 kunnan alueelle ja koko Suomeen. Yhtenä keinona on vahvojen pohjoisen ruokakulttuurin, tuotteiden ja toimijoiden nostaminen valokeilaan.
Arctic Food Labin projektipäällikkö Niina Keräsen mukaan oma tuotemerkki tukee pohjoisen ruokakulttuurin kytkemistä matkailuun entistä tiiviimmin ja siten lisää alueen kansainvälistä vetovoimaa. Yhteistyö WTF Designin kanssa auttaa nostamaan pohjoiset maut Euroopan kartalle ja luomaan elämyksiä, jotka jäävät paikallisten ja matkailijoiden sydämiin.
”Arctic Food Lab yhdistää matkailun, gastronomian ja kulttuuriperinnön alueemme ainutlaatuisuutta korostaen. Se tukee paikallisia yrittäjiä, edistää ruokamatkailua ja lisää alueen vetovoimaa kansainvälisesti”, lisää Keränen.
Arctic Food Labin verkkosivusto löytyy osoitteesta Arcticfoodlab.fi
Lisätietoja: projektipäällikkö, Arctic Food Lab Niina Keränen Oulu2026 / Oulun kulttuurisäätiö niina.m.keranen(at)oulu2026.eu p. 040 016 3987
toimitusjohtaja Sanna Paakkonen WTF Design Oy sanna(at)wtfdesign.fi p. 044 026 5210 wtfdesign.fi
Kumppanuuspäällikkö Matleena Aarikallio Oulun kulttuurisäätiö p. 040 184 0978
WTF Design on Suomen säpäkin mainostoimisto, jonka asiakaslupaus on luoda asiakkaiden brändit näkyväksi. Missionsa mukaisesti yritys haluaa vahvistaa asiakkaidensa brändien kilpailukykyä luovalla suunnittelulla ja tavoitteellisella työskentelyllä. Tuottamalla aitoa arvoa asiakkaidensa arvoketjussa WTF Design auttaa heitä palvelemaan omia kohderyhmiään paremmin, vastuullisemmin ja laadukkaammin. Valtakunnallisesti toimivan yrityksen toimipisteet sijaitsevat Oulussa ja Kokkolassa..
Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kulttuuripääkaupunkivuosi yltää 39 kumppanikuntaan pohjoisessa Suomessa. Tavoitteena on pysyvä kulttuuri-ilmastonmuutos. Kulttuuri-ilmastonmuutos merkitsee pysyvästi rikkaampaa kulttuurielämää ja muutosta alueelle. Kulttuuri-ilmastonmuutos yhdistää kulttuuria, taidetta ja teknologiaa yllättävälläkin tavalla, luo kohtaamisia ja synnyttää vuorovaikutusta. Oulu2026 tarjoaa innostavaa, kestävää ja eurooppalaista sisältöä jo ennen vuotta 2026, jolloin kattava kulttuuripääkaupunkivuosi huipentuu. Oulu2026-toiminnasta vastaa Oulun kulttuurisäätiö sr. Oulu2026 pääyhteistyökumppanit ovat Pohjolan OP ja Kaleva Media.