Hyvinvoiva Pohjoinen: 100 000 euroa Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalle – vapaaehtoinen pelastustyö painopisteenä

LähiTapiola Pohjoisen Hyvinvoiva Pohjoinen -lahjoituksin jaetaan 18 yleishyödylliselle toimijalle yhteensä 100 000 euroa Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalle. Lahjoitukset kohdistuvat vapaaehtoiseen pelastustyöhön ja vapaapalokuntatoimintaan, mielenterveystyöhön sekä luonnon monimuotoisuutta turvaavaan ja virkistyskäyttöä tukevaan työhön vuonna 2021.

Yksi lahjoituksen saajista, Pohjois-Pohjanmaalla toimiva etsintäryhmä Limmin löytäjät ry suunnittelee hankkivansa 10 000 euron lahjoituksella etsintätehtävissä suurena apuna toimivan johtovaunun.

– Limmin löytäjät ry on erinomainen esimerkki aktiivisesta vapaaehtoistoiminnasta, joka auttaa pyyteettömästi ja tärkeällä panoksella kadonneiden etsinnässä. Vapaaehtoinen pelastustyö on erityisen tärkeää alueellamme, jossa etsittävät maastoalueet ovat usein laajoja, kertoo LähiTapiola Pohjoisen toimitusjohtaja Veli Rajakangas.

– Oma johtovaunu tehostaa etsintöjä ja selkeyttää toimintoja johtopaikalla. Se on selkeä paikka, johon etsijät ohjataan ja mistä poliisi löytää Vapepan johtajan. Etsinnät saadaan nopeammin käyntiin, kun vaunussa on kaikki johtamisen työkalut ja välineet valmiiksi kohdallaan. Myös etsijöiden toiminta-aika ja tehokkuus kasvavat, kun vaunu palvelee huollon järjestämistä. Toiminta-aika kasvaa myös sitä kautta, kun vaunu suojaa auringon paahteelta, kylmyydeltä ja vesisateelta, hankintaa perustelee Limmin löytäjien puheenjohtaja Markku Pulkkinen.

Vuosittain Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella viranomaiset (poliisi, pelastuslaitos tai sosiaali- ja terveystoimi) hälyttävät Vapaaehtoisen pelastuspalvelun avukseen noin 40 kertaa. Vapaaehtoinen pelastustyö, kuten palokuntanuorten ja meripelastajien toiminta, on tärkeä lisä viranomaisten pelastusorganisaatioille. Erityisesti pitkien välimatkojen alueilla vapaaehtoisten työ on erittäin merkityksellistä.

– Suurin osa tehtävistä on kadonneen etsintöjä. Muita auttamistehtäviä ovat muun muassa tulipalon jälkeiset majoitukset, muonitukset ja välttämättömien perustarvikkeiden hankinnat sekä henkinen tuki eli keskusteluapu erilaisissa elämän kriiseissä tai onnettomuuksissa, tarkentaa Pulkkinen.

Vapaaehtoista pelastustoimintaa tukevia Hyvinvoiva Pohjoinen -lahjoituksia myönnetään Limmin löytäjien lisäksi Pohjois-Suomen pelastusliiton palokuntanuorisotyölle, useiden vapaapalokuntien nuorisotyöhön sekä Raahen meripelastajille.

– Hyvinvoiva Pohjoinen -lahjoitus mahdollistaa alueemme palokuntanuorten osallistumisen kansainväliselle palokuntanuorten leirille kesällä 2022, jonne Pohjois-Suomen pelastusliitto järjestää yhteiskuljetuksen, iloitsee Pohjois-Suomen pelastusliiton toiminnanjohtaja Patrik Willberg.

– Palokuntanuoret ovat lapsia ja nuoria, joille opetetaan palokunnissa turvallisuustietoja ja -taitoja, kuten ensiapua ja alkusammutusta. Palokuntaharrastusta voi jatkaa myös aikuisiällä sopimuspalokunnan hälytysosastossa tai siitä voi tulla ammatti esimerkiksi palomiehenä tai ensihoitajana, tarkentaa Willberg.

– Vapaapalokuntien nuorisotyö on samalla yhteiskunnallisesti tärkeiden taitojen opettelua: palosammutuksen ja tulipalotilanteessa toimimisen lisäksi lapset oppivat hyödyllisiä asioita, kuten elvytystä, ensiapua ja onnettomuustilanteissa toimimista, taustoittaa Oulun vapaaehtoisen palokunnan puheenjohtaja Jaakko Ervasti.

Kaikki Hyvinvoiva Pohjoinen -lahjoituksen saajat:

Walkers Oulu
Etsintäryhmä Limmin Löytäjät
Jokilaaksojen Tiimi ry
Kalajoen Palokuntanuoret
Keski-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Kiimingin-Jäälinjärven vesienhoitoyhdistys ry
Muhoksen Palomiesyhdistys ry
Nuorten Ystävät ry
Oulun vapaaehtoinen palokunta ry
Pohjois-Suomen pelastusliitto ry
Pyhäjärven kehitysvammaisten tuki ry.
Pyhäsalmen VPK Ry
Raahen Meripelastusyhdistys ry
Suomen Ladun Oulun latualue
Mieli Oulun seudun mielenterveys ry
Vetelin Räyringin osakaskunta
Vihannin Tulentorjujat ry
Yli-Iin vapaaehtoinen palokunta ry

Asiakkaiden omistamana ja paikallisena elämänturvayhtiönä LähiTapiola Pohjoisen tavoitteena on edistää vastuullisesti Pohjois- ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointia ja elinvoimaisuutta. Vastuullisuus on koko LähiTapiola Pohjoisen toimintaa ohjaava arvo. Sen lisäksi, että yhtiö turvaa omistaja-asiakkaidensa elämää riskien varalta, se tekee myös paikallisia – pienempiä ja suurempia – elämänturvatekoja. Hyvinvoiva Pohjoinen -lahjoitusten lisäksi vastuullisuustyötä toteutetaan mm. lasten ja nuorten matalan kynnyksen harrastamiseen kohdennetulla Nuori Pohjoinen -tuella, vahingontorjuntatyöllä kuten sammutintarkastuksilla ja hätäensiapukoulutuksilla, henkilökunnan vapaaehtoistyöllä sekä oppilaitosyhteistyöllä.

Hyvinvoiva Pohjoinen -lahjoituskohdehaku avataan myöhemmin julkaistavin teemoin jälleen vuonna 2022.

Lisätietoja: Veli Rajakangas, toimitusjohtaja, LähiTapiola Pohjoinen, 050 408 1406, veli.rajakangas@lahitapiola.fi; Liisa Humalamäki, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, LähiTapiola Pohjoinen, 040 742 4476, liisa.humalamaki@lahitapiola.fi

Kategoriat:Jäsenemme tiedottavat