Perinteinen myynnin johtaminen ei enää toimi. Vaikka ostamisen muutos on ollut tiedossa jo pitkään, yritysten myynnin johtamismallit eivät ole seuranneet perässä. Asiakkaat tekevät ostopäätöksiään yhä itsenäisemmin, ja suuri osa asiakkaiden ostoprosesseista etenee pitkälle ilman suoraa yhteyttä myyntitiimiin. Tästä huolimatta monet yritykset mittaavat myynnin onnistumista edelleen pelkästään myyntitiimin tulosten kautta, jättäen muut kaupalliset tiimit, kuten markkinoinnin ja asiakaspalvelun, tavoitteiden ja mittareiden ulkopuolelle.
Haasteena onkin se, että vaikka myyntitiimi toimisi kuinka tehokkaasti tahansa, kaupallinen menestys edellyttää kaikkien asiakasrajapinnassa toimivien tiimien yhteistyötä. Nykyaikainen ratkaisu tähän ongelmaan on Revenue Operations eli RevOps. RevOps-malli yhdistää kaupalliset tiimit yhteisten tavoitteiden ja mittareiden taakse. Sen avulla myynti, markkinointi, asiakaspalvelu ja tuotekehitys toimivat yhtenäisen strategian mukaisesti kohti yhteistä tavoitetta: kestävää ja kannattavaa liikevaihdon kasvua.
RevOps ei ole vain uusi trenditermi, vaan konkreettinen tapa organisoitua ja johtaa kaupallista toimintaa tehokkaammin ja skaalautuvammin. Se auttaa optimoimaan asiakaspolkua aina ensimmäisestä kontaktista pitkäaikaiseen asiakkuuteen asti. Kun koko organisaatio jakaa johdonmukaiset ja linjatut tavoitteet ja mittarit, kaupallinen johtaminen muuttuu kokonaisvaltaisemmaksi kokonaisuudeksi, jossa päästään mittaamaan asiakkaan koko elinkaaren arvoa.
Yritykset, jotka ovat ottaneet käyttöönsä RevOps-mallin, eivät ainoastaan sopeudu muuttuvaan toimintaympäristöön, vaan määrittävät toimialansa uudet standardit. Yhteisten mittareiden avulla kaikki kaupalliset tiimit tietävät roolinsa kokonaisuudessa ja saavat näkyvyyden omaan vaikutukseensa yrityksen kasvuun. Näin saavutetaan entistä parempi asiakaskokemus, korkeampi asiakastyytyväisyys ja ennen kaikkea pitkäjänteistä, kestävää kasvua.
Kirjoittaja: Kati Huusko-Viikilä RevOps-strategiatoimisto Revoryn yrittäjä, myynnin johtamisen tietokirjailija ja kaupallisen strategian asiantuntija. Kati kouluttaa Hyväksytty myyntijohtaja (HMJ) -kurssilla aiheesta ”Myynnin tavoitteet ja mittarit”.
Kati toimii yhtenä asiantuntijana Hyväksytty myyntijohtaja (HMJ) -kurssilla (Oulu/etä) 9.10.2025 alkaen – LUE LISÄÄ