Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi eräiden suurten ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä

Kuvituskuva.

Lausunnonantajan lausunto
Asia: VN/12919/2024

Oulun kauppakamarin mielestä investointiverohyvitys on erinomaisen tärkeä toteuttaa. Hyvityksen piiriin kuuluvat alat on hyvin valittu ja prosessiteollisuudessa sekä vihreässä siirtymässä on paljon mahdollisuuksia, kuten esimerkiksi Ruotsissa meneillään olevista hankkeista nähdään. Suomessa on paljon suunnittelun eri vaiheissa olevia hankkeita, jotka sopivat kontekstiin. Lain tekstiä tulisi kuitenkin tarkentaa siten, että biojalostamot ovat selkeästi hyvityksen piirissä hankkeiden kaikkien kulujen osalta.

Tukipäätöksestä 36 kk raja projektin toteutukseen suosii vain jo nyt lähes investointipäätöskypsiä suuria projekteja. Riskinä on, että suuret investoinnit voivat jäädä hyvityksen ulkopuolelle pitkien laitetoimitusten vuoksi. Projektin hyväksyttäviksi kuluiksi (esim. sopimuksia) olisi tärkeää saada myös hyvityshakemusta edeltäviä kuluja (esim. alkaen 1.1.2025). Riskinä on myös, että sopimuksia voidaan tehdä käytännössä viiveellä ja näin tapahtuessa se lyhentää hyvityksen piiriin suunniteltua aikaa. Ehdolliset sopimukset tulisi hyväksyä hyvityksen piiriin jo ennen hakemuksen jättämistä. Laissa on huomioitava, että investointien tuottovaatimus eroaa eri toimialoilla ja rahoittajilla.

Kysymyksenä herää, milloin hakemus on jätettävä, että BF ehtii käsitellä sen 31.12.2025 mennessä?

4§ pykälässä 1 voi olla hankala ”suurten startup”-tyyppisten toimijoiden osalta, koska ne toimivat pienellä omistajien rahoituksella.

Hyvitys toteutuu jos investointi toteutuu – tämän voisi jättää pois, koska se on riskitön vain tuen myöntäjälle. Käytännön casesta lisätietoja voi kysyä esimerkiksi toimitusjohtaja Matti Asikaiselta, Nordfuel Oy: Haapaveden turvevoimalaitoksen tilalle biojalostamo.
www.nordfuel.fi

Pellikainen Esa