Oulun lentoasema ja sen liikenne on talousalueellemme Pudasjärveä, Jokilaaksoa ja Siikalatvaa myöten elintärkeä yritysten elinvoiman ylläpitäjä. Oulun kauppakamari ja Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät selvittivät kyselyillään (N=111) yritysten lentomatkustamiseen liittyviä tarpeita, ja erityisesti kasvuhaluiset yritykset tarvitsevat toimivia lentoliikenneyhteyksiä liiketoiminnan kasvattamiseen (62 %). Myös asiakassuhteiden ylläpito (52 %) ja uudet asiakkuudet (44 %) vaativat lentomatkustusta yrityksiltä.
Lokakuun lopulla alueen saavutettavuus lentoteitse koki merkittävän takaiskun, kun Oulu-Helsinki välille jäi vain yksi operoija. Skenaariot lentohintojen rajusta noususta ovat käyneet toteen suosituimpien reittivuorojen kohdalla. Pahimpia esimerkkejä kohonneista hinnoista ovat 500–600 euroon nousseet yhdensuuntaiset lentolippujen hinnat. Sillä rahalla tekisi viikon pakettimatkan aurinkorannalle tai buukkaisi meno-paluu-liput Helsingistä New Yorkiin samaisella yhtiöllä. Myös lentojen saatavuus on kortilla. Esimerkiksi 27. maaliskuuta tehty tarkastelu lentojen saatavuudesta osoittaa, että äkilliset matkustustarpeet pitää hoitaa muuten kuin lentäen, elleivät omat aikataulut ole joustavat.
Lentomatkustuksen tarpeita selvittäneen kyselyn mukaan kolmasosa (N=375) vastaajista arvioi lentomatkustuksen tarpeiden lisääntyvän tai lisääntyvän merkittävästi seuraavan kahden vuoden aikana. Lentomatkustuksen osalta yritykset tarkastelevat kahta resurssiaan: aikaa ja rahaa. Nykyinen lentotarjonta Oulun lentoasemalle syö yrityksiltä huomattavasti sekä aikaa että rahaa. Tai ainakin toista näistä.
Liikematkustuksen lisäksi Oulun alueelle odotetaan vahvaa kasvua matkailusta vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki -tittelin myötä. Ilmoille heitetty kysymys: ”Miten haaveillaan vuoden 2026 onnistumisesta, jos Suomen kakkoskentälle ei pääse?”, on enemmän kuin ajankohtainen. Kulttuuripääkaupunkivuoden buusti alueelle vaatii niin palveluiden kuin liikenneyhteyksien toimivuutta.
Lisääntyvä liike- ja vapaa-ajan matkustus ovat merkki alueen elinvoimasta ja kiinnostavuudesta. Tarjolla on hurja matkustajapotentiaali, johon kannattaisi tarttua muidenkin kuin Finnairin. Vain riittävä kilpailu takaa toimivat markkinat. Tällöin myös yritysten resurssit – aika ja raha, tulevat optimaalisesti käytettyä laajemman valinnanvaran myötä.
Mari Viirelä Palvelusektorin johtaja Oulun kauppakamari
Kategoriat:Logistiikka ja liikenne, Matkailu, Saavutettavuus